این روزها در حاشیه برگزاری نهمین نمایشگاه گردشگری خبرهایی است و زمزمه هایی از یک همت مضاعف مردمی به گوش می رسد. همت مضاعفی که بر پیشانی آن این چنین نوشته شده است: « همدلی و همزبانی مردم برای تحریم حامیان داعش با پرهیز از سفر به برخی کشورهای حمایت کننده از این گروهک تروریستی»
در چند وقت گذشته بی شک شما هم از طریق رسانه ملی و یا رسانه های جمعی دیگر، خبرهای مربوط به حوادث تروریستی در برخی کشورهای همسایه ایران و یا توهین و رفتار بد با اتباع ایرانی در این کشورها را شنیده و یا مشاهده کرده اید. خبرهایی که همگی تلخ، ناراحت کننده و در برخی موارد دلخراش است. خبرهایی که توهین، انفجار، تروریست، امنیت و گروهک ترویستی داعش پای ثابت آن ها است.
به موازات این جریان، تبلیغ پویش هایی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با مضامین «تحریم سفر به کشورهای حامی داعش در نوروز 95» به راه افتاده است و روز به روز هم بر تعداد موافقان این پویش و در اصطلاح لایک های موافق افزوده می شود. در همین حال رسانه ملی هم پای کار آمده و در شبکه های رادیویی و تلویزیونی به صورت مستمر به تبلیغ این پویش مردمی می پردازد.
*بازار داغ پویش مردمی در نمایشگاه گردشگری
تجربه اینگونه پویش ها در سال های گذشته نشان داده است که اقدامات خود جوش که بدون دخالت مراکز رسمی و غیر رسمی باشد و مردم خود برای یک موضوع اقدام کنند، به مراتب نتایج و ثمرات بهتری داشته است و در حقیقت آن پویش مردمی به سرانجام رسیده است.
درباره پویش مردمی تحریم سفر به کشورهای حامی داعش هم این موضوع صادق است و این روزها شاهد هستیم که پیام ها، مطالب، گزارش های مرتبط با این موضوع در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود و نقل محافل است.
همچنین بازار گپ و گفت و تبادل نظر و دعوت از مردم برای پیوستن به پویش تحریم سفر به کشورهای حامی داعش در نهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته هم حسابی داغ است و مردم و خانواده های ایرانی در گوشه کنار نمایشگاه و در جریان بازدید خود از بخش های گوناگون از این فراخوان مردمی صحبت می کنند. این موضوع را در زمان بازدید مردم از برخی غرفه ها و همکلامی با آنها به وضوح می توان مشاهده کرد.
*جاذبه های داخلی را تبلیغ کنیم
در حاشیه برگزاری نمایشگاه، مردم و بازدید کنندگان هم نظرات گوناگون و جالبی دارند، به سراغ تعدادی از بازدید کنندگان رفتیم تا با نظرات و دیدگاه های آنها پیرامون موضوع مورد بحث بیشتر آشنا شویم.
\"حامد نجفی مهر \"، کارمند و دارای دو فرزند است که روزهای آخر هفته خود را به همراه خانواده برای بازدید از نمایشگاه گردشگری اختصاص داده است. نجفی مهر با بیان اینکه پویش مردمی تحریم سفر به کشورهای حامی داعش اقدامی ابتکاری و جالب است به «میراث آریا» می گوید: در کنار تبلیغ این پویش مردمی باید نقاط جذاب و جاذبه های توریستی داخل کشور هم به مردم معرفی شود تا در تعطیلات نوروز بیشتر به استان های داخلی خودمان سفر کنند.
به باور این کارمند، کشور پهناور ایران آنقدر جاذبه های فرهنگی، گردشگری و هنری دارد که نه تنها نیازی نیست برای سفرهای نوروزی به کشورهای حامی داعش برویم، بلکه برای سال های متمادی می توانیم با برنامه ریزی نقاط گوناگون و جاذبه های متنوع در اقصی نقاط کشور را برای مقصد سفر خود انتخاب کنیم .
*از فضای مجازی غافل نشویم
در همین حال \"علی تهرانی فرد\"، کارشناس حوزه تبلیغات که مدیر واحد بازاریابی و تبلیغات یکی از شرکت های خدمات مسافرو گردشگری مستقر در محل نمایشگاه است، به «میراث آریا» می گوید: معتقدم که برای فراگیر شدن و تبلیغ همگانی این پویش در جامعه باید تا می توانیم از فرصت های فضای مجازی به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم، نباید از این ظرفیت های این فضا غافل شویم.
این کارشناس حوزه تبلیغات بر این باور است که ابتکار عمل در فضای مجازی و به ویژه در شبکه اجتماعی تلگرام برای دعوت مردم به پیوستن به این پویش می تواند آمار مخاطبان و هواداران مردمی را دو چندان افزایش دهد.
به گفته \"تهرانی فرد\"، برای این کار باید هر چه به تعطیلات نوروز و آخر سال نزدیک تر می شویم، با استفاده از تاکتیک بمباران اطلاع رسانی به صورت آنلاین و همه جانبه ضمن معرفی اقدامات تروریستی گروه داعش و هم پیمانانش در فضای مجازی، کاربران موافق با موضوع پویش نظرات و دیدگاه های خود را بیان کنند. برای مثال هر کاربر شهر و مقصد سفرهای نوروزی به ویژه سفرهای داخلی خود را که قرار است با خانواده به آنجا سفر کند را به صورت عمومی در فضای مجازی اعلام کند.
بنابر اظهارات وی، برای تاثیر گذاری بیشترهمه کاربران فضای مجازی و به ویژه آنهایی که در پویش مردمی تحریم سفر به کشورهای حامی داعش عضو هستند، باید ابتکارعمل داشته باشند و علاوه بر نقل موضوع در شبکه های اجتماعی، این موضوع را در رسانه های بر خط در فضای اینترنت هم دنبال کنند و با راه اندازی سایت های کم هزینه مانند وبلاگ فضای بیشتری را برای تبلیغ این پویش مردمی ایجاد کنند.
* قدرت رسانه ای داعشی ها پوشالی است
علاوه بر این مریم محمدی، دانشجوی رشته باستان شناسی دانشگاه تهران که برای بازدید از نهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته عازم محل برگزاری نمایشگاه شده است، به «میراث آریا» می افزاید: درست است که کلان رسانه های بزرگ دنیا در اختیار همان حامیان گروه تروریستی داعش است، اما باید تا می توانیم و در حد بضاعت خود از شبکه های اجتماعی بیشترین استفاده را داشته باشیم.
وی خاطر نشان کرد : این روزها قدرت شبکه های اجتماعی به مراتب بیشتر و تاثیرگذاری آنها بهتر از شبکه های تلویزیونی و رادیویی است. وی تاکید می کند که مردم از شبکه اجتماعی تلگرام و گروه و کانال سازی در این شبکه پر مخاطب غافل نشوند.
*نقش موثر رسانه ملی برای حمایت از پویش مردمی
زمانی که با تعدادی از بازدیدکنندگان و شرکت کنندگان در نهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته هم کلام می شویم، یک موضوع واحد از مجموع صحبت ها و اظهارات آنها مشخص می شود، این موضوع همان نقش موثر و تاثیر گذار رسانه ملی برای تبلیغ این پویش مردمی است.
برخی از بازدید کنندگان براین باورند که باید تبلیغ پویش مردمی تحریم سفر به کشورهای حامی داعش با شیوه های متنوع از رسانه ملی و به ویژه شبکه های برون مرزی پخش شود تا اقشار گوناگون مردم ضمن اطلاع از شکل گیری این جریان به جمع حامیان این پویش بپیوندند.
به هر روی جریانی که این روزها در بخش های گوناگون جامعه شکل گرفته است و پیش بینی ها حکایت از موج فزاینده استقبال مردم از این جریان دارد نه تنها باید از سوی سازمان ها و دستگاه های فرهنگی و اجتماعی مورد حمایت همه جانبه قرار گیرد بلکه به دلیل جنس مردمی بودن کار باید تمامی هموطنان این همت مضاعف را داشته باشند که خودجوش در این میدان حضور داشته باشند و اجازه ندهند که رسانه های بزرگ و قدرتمند حامی داعش در آن سوی مرزها به هر صورت که می خواهند به تبلیغ جاذبه های گردشگری کشورهای حامی این گروه ترویستی بپردازند. / انتهای مطلب
انتهای پیام/