باید خلاء 40 ساله معرفی و تبلیغ بناهای تاریخی بر طرف شود

استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بناهای تاریخی باید به طور مداوم تبلیغ شوند تا خلا توجه نزدیک به 4 دهه قبل از خود را جبران کنند. چرا که عدم تبلیغ و خلا توجه باعث شده تا جامعه متوجه ارزش و اهمیت این حوزه نباشد.
 علیرضا حسینی پاکدهی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی صندوق احیاء (صابتا) گفت: تقریبا در هر جایی از دنیا که یک فعالیت اقتصادی خواهان توسعه و پایداری درآمد باشد نیاز دارد تا دو چیز را برای خود ایجاد کند؛ اول «شهرت» و در پی آن «حُسن شهرت». در واقع یک فعالیت اقتصادی با تکیه بر افزایش شهرت خود را به عموم مردم معرفی می کند و این حسن شهرت است که باعث ایجاد اعتماد دو طرفه می گردد و برای آن مشتری ثابت می آورد تا به شکلی باعث تثبیت آن گردد.
این مدرس دانشگاه افزود: آنچه که ذکر شد را می توان به شکلی گمشده و غایب صنعت گردشگری ایران دانست. به عبارتی ما نه تا کنون باعث شناخت گردشگران و علاقمندان از ظرفیت های گردشگری خود شده ایم و نه توانسته ایم تجربه مواجهه با آن را به این افراد منتقل کنیم. بنابراین مراودات دو طرفه ما در حوزه گردشگری هیچ نسبت منطقی با ظرفیت های ما ندارد.
وی ادامه داد: موضوع احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی همزمان که یک فعالیت فرهنگی وسیع است، دارای شاخصه های مهم اقتصادی نیز می باشد که می توانیم آن را در همین چارچوب طبقه بندی کنیم. اکنون به طور کلی دو تصور نسبتا منفی در این خصوص وجود دارد که باید از بین بروند و دو تصور مثبت جایگزین آنها شود تا بتوانیم شاهد شکوفایی سرمایه گذاری در بناهای تاریخی باشیم.
علیرضا حسینی پاکدهی توضیح داد: تصور اولی که باید تغییر کند این است که عموما در نگاه گردشگران، کشور ایران در چند بنای فاخر و مشهور جهانی در شهرهایی نظیر اصفهان و شیراز خلاصه شده. باید در یک تغییر عمده تصویر ذهنی گردشگر خارجی از پراکنش و تنوع بناهای تاریخی ما به سمتی برود که بداند از یک سو بناهای تاریخی و دیدنی ما تقریبا در همه جای کشور پراکنده هستند و می توان در هر نقطه ای نمونه ای از آن را یافت و دیگر اینکه همه ایران خلاصه به جاهایی نظیر اصفهان و شیراز نیست.
استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: موضوع دوم به سرمایه گذارانی بر می گردد که عموما تصوری از بازدهی اقتصادی حضور در صنعت گردشگری و خصوصا احیاء بناهای تاریخی ندارند. این هم موردی است که باید تغییر کند و سرمایه دار متوجه باشد که این حوزه دارای ریسک پایین و بازده اقتصادی مطمئنی است. تجمیع این موارد می تواند سرمایه گذاری و بازده اقتصادی احیاء بناهای تاریخی را تضمین کند.
وی گفت: هیچکدام از این اتفاقات نخواهد افتاد، مگر اینکه ما در پی ایجاد «شهرت» و «حسن شهرت» برای بناهای تاریخی خود باشیم. این حوزه باید به طور مداوم تبلیغ شود تا خلا توجه نزدیک به 4 دهه قبل از خود را جبران کند. چرا که عدم تبلیغ و خلا توجه باعث شده تا جامعه متوجه ارزش و اهمیت این حوزه نباشد. 
حسینی پاکدهی افزود: تجربه صنعت گردشگری رو به توسعه کشورهای همسایه هم نشان می دهد همانقدر که سطح خدمات آنها در این توسعه تاثیرگذار بوده، تبلیغ و معرفی ظرفیت هایشان هم توانسته به موفقیت گردشگری آنها کمک کند. آنها مدام خود را در این بخش تبلیغ و معرفی می کنند و مدام برای پدیده های جذاب خود دست به شهرت سازی می زنند. حال آنکه ما در ایران از یک سو بخش های خردتر جاذبه های گردشگری را رها کرده ایم و برای جاذبه های بزرگ تری چون آثار تاریخی اصفهان یا شیراز به شهرت طبیعی آنها اکتفا نموده ایم. 

انتهای پیام/

کد خبر 1395022520