به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی؛ مراسم بدرقه و خاکسپاری پیکر مرحوم علی اصغر شعرباف استاد برجسته هنرهای وابسته به معماری، صبح امروز با حضور برخی مسئولان میراث فرهنگی از جمله جلیل گلشن مشاور پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، غلامرضا میثاقییان مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها و بافت های تاریخی، مهدی معمارزاده و جمعی ازمرمت گران و دانشجویان در قطعه هنرمندان بهشت زهرا انجام شد.
«زرین تاج شیبانی» مرمت گر سازمان میراث فرهنگی از جمله افرادی بود که دراین مراسم حضور داشت. او در رابطه با ویژگی ها و فعالیت های هنری و علمی استادشعرباف در معماری سنتی گفت: استاد شعرباف یکی از معماران سنتی برجسته بودند که من سعادت همکاری با وی را در شروع فعالیت هایم داشتم.
او گفت:فعالیت های استاد شعرباف را می توان در دو گروه تقسیم بندی کرد. گروه اول فعالیت های استاد مربوط به ساخت بناها و مساجد جدید می شود که نمونه های این بناها که عموما مساجد هستند را می توان در سطح شهر تهران مشاهده کرد.
وی افزود: اما مهمترین فعالیتی که استاد شعرباف انجام می دادند جدای از مرمت اصولی و صحیح بناهای تاریخی، آموزش وی به طیف زیادی شاگرد و دانشجوی مرمت بود.
آنطور که شیبانی می افزاید:بسیاری از مرمت گران برجسته در گذشته دانشجوی استاد شعرباف بود و توسط وی آموزش دیده بودند.من نیز به عنوان یک مرمتگر در آغاز فعالیت هایم بهترین تجارب خود را مدیون استاد شعرباف هستم.
شیبانی تاکید کرد: استاد شعرباف نه تنها همواره در خدمت میراث فرهنگی و آثار تاریخی کشور بود و تمام طول عمر خود را صرف مرمت آثار و بناهای تاریخی و آموزش به شاگردان مرمت کرد که تفکر معماری سنتی و مرمت اصولی را در ساخت و بازسازی بناهای جدید به خصوص مساجد تعمیم داد.
این مرمت گر با اشاره به اینکه درحال حاضر جای بسیاری از شاگردان استاد شعرباف در این مراسم خالی است ادامه داد: استاد شعرباف درک بسیار قوی نسبت به مرمت آثار و بناهای تاریخی داشت او یک نگاه سه بعدی داشت که بر اساس آن دانشجویان بسیاری را تربیت کرد متاسفم که امروز جای بسیاری از شاگردان وی در این مراسم خالی است اما با این وجود تازمانی که شاگردان استاد شعرباف هستند استاد هم هستند و در جامعه ما حس می شوند.
استاد علی اصغر شعرباف، استاد برجسته هنرهای سنتی وابسته به معماری، در سال 1310 خورشیدی در تهران متولد شد. او از سن ده سالگی به امر پدرش استاد حاج محمد شعرباف به کار تزیینات معماری که حرفه خانوادگی آنها بود پرداخت.
پدربزرگ او استاد حاج عباس پیوند نیز به دلیل توانایی او در جابجایی پایه ها از زیرتاق ها و اتصال اجزا معماری به یکدیگر به وی داده شده بود. اصغر شعرباف در زمان جوانی از تجربه استادان ماهر و زبردستی چون استاد حسین لرزاده، استاد حاج محمد معمارکاشانی و نیز پدر خویش، کاشی تراشها و کاشی کار از جمله ابراهیم کاظم پور تجربه های بسیار کسب کرد و توانست در سنین جوانی به تنهایی انجام کارهای تزیینات معماری بویژه ترسیمات گره ها و کاربندی ها را برعهده گیرد.
ازجمله فعالیت های معماری وی می توان کارهای وی در مسجد جامع ساوه، مسجد اعظم قم، مسجد سپهسالار(شهید مطهری)، امامزاده زید تهران، بقعه شیخ صفی در اردبیل، مسجد دانشگاه صنعتی شریف، بازار مبل ارزی یافت آباد، بنای شهدای هفت تیر در بهشت زهرای تهران و زیرزمین تالار الماس کاخ گلستان را نام برد.
او در کار مرمت بنا و به خصوص مرمت تزئینات بناهای کهن نیز تبجر داشت. از آن جمله می توان به مرمت عمارت بادگیر و تالار الماس و بخش های تزئیناتی به ویژه حوض خانه از مجموعه کاخ های سعدآباد در سال 1340 و نیز مرمت و بازسازی سر در بنای تاریخی عالی قاپوی قزوین نام برد.
انتهای پیام/