بهگزارش میراث آریا بهنقل از مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، در این نشست که روز گذشته 25 بهمن با رویکرد ساخت برند در رشتههای مختلف صنایعدستی و با حضور زینب شفیعی دانشآموخته جامعهشناسی اقتصادی برگزار شد، این صاحبنظر حوزه صنایعدستی گفت: «برند بهشکلی فعال با مخاطب و مصرفکننده در تعامل است. هنرمند و شیء دستساز او گاهی، حتی بهشکل یک مصلح اجتماعی، رویدادهای اجتماعی را در آثارش بازتاب میدهد. این موضوع در برندهای جدید که براساس نام خالق برند شناخته میشوند و شبکهای از روابط اجتماعی که این هنرمند بهتنهایی آن را شکل داده، بیشتر دیده میشود.»
شفیعی با تأکید بر چهار ویژگی برندها شامل تمایز، سبک، شبکه یا سازمان اجتماعی و اعتماد افزود: «در عرصه تولید صنایعدستی، ویژگی دوم برندهای جدید نحوه آموزش است که برای آن دورههای تخصصی و کوتاهمدت وجود دارد، و دیگری محصولات تولیدی در فضاهای مجازی است که مصرفکننده در آنها فعال است و میزان فروش هم بالاتر است.»
او با تقسیمبندی رشتههای صنایعدستی به گروههای بزرگ مبلمان و دکوراسیون داخلی، زیورآلات، کیف و کفش، سفال و سرامیک، لباس و عروسک و زیرمجموعههای کوچکتر، با آوردن مثالهایی بیان کرد: «امروز استفاده از نام شخص در نام برندهای جدید و نو بسیار رایج شده که در ارتباطگیری با مخاطب هم موفق بوده است. وجود مواد اولیه مختلف از کمقیمت تا گرانقیمت، دستساز بودن همه این محصولات، وجود و استفاده مفاهیم سنتی و قدیمی و نوستالژیک از خط فارسی تا نگارههای فرش و کاشی و ایران باستان، همگی ویژگیهای برندهای موجود امروز در بازار است که توانستهایم شناسایی کنیم، ضمن آنکه همچنین حدود 800 برند در زمینه صنایعدستی را شناسایی کردهایم.»
این فعال کارآفرینی بانوان و دانشآموخته جامعهشناسی اقتصادی همچنین با مهم خواندن زنان و کودکان بهعنوان دو قشر مهم مصرفکننده و هدف برای برندهای صنایعدستی، لزوم سرمایهگذاری و شناخت این دو قشر را مهم و ضروری دانست.
انتهای پیام/