بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خراسانرضوی، حسین زارعصفت مدیرکل میراثفرهنگی این استان، سهشنبه 9 خرداد 96، در این نشست، اظهار کرد: «پرداختن به امر سوغات زیارت یکی از جلوههای اصلی گردشگری مذهبی و زیارت است و نقش مشهد بهعنوان قطب بزرگ گردشگری مذهبی و زیارتی حائز اهمیت زیادی است.»
او افزود: «سوغات زیارت و خرید سفر یک مبحث متصل به اقتصاد گردشگری و زیارت است؛ البته شبکهسازی سوغات زیارت و صنایعدستی بر دو اصل مزیت رقابتی و ارزش افزوده استوار است و آنچه ما امروز داریم و دیگران ندارند یا ما بیشتر از دیگر کشورها داریم مزیت رقابتی است.»
زارعصفت تصریح کرد: «بخش گردشگری یکی از ظرفیتهای بزرگ ماست؛ اگر به دیگر بخشهای گردشگری همانند گردشگری طبیعی و سایر رشتههای گردشگری توجه شود اشتغال بیشتری ایجاد میشود و اقتصاد کشور نیز رونق بیشتری پیدا خواهد کرد و ما در کشور نیازمند اجماع ملی هستیم و یکی از مهمترین سرچشمههای جوشان این مسئله دانشگاه و محیطهای علمی است، بنابراین باید حلقههای مفقوده دانشگاه با میراثفرهنگی و بخش خصوصی شناسایی و بازآفرینی شود.»
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خراسانرضوی اضافه کرد: «ارزشهای فرهنگی ما در صنایعدستی مشهود است و همین امر به ارزش افزوده آن میافزاید و دانشگاهها بهخوبی میتوانند به این موضوع بپردازند.»
او گفت: «هر دانشجو میتواند یک شبکهساز و گرداننده یک شبکه باشد، چراکه سرزمین خراسان از این ارزشهای فرهنگی فراوان دارد؛ ضمن اینکه یکی دیگر از مزیتهای صنایعدستی نسبت به دیگر صنایع آن است که مواد اولیه صنایعدستی از بین نمیروند.»
علیاکبر اکبری، رئیس دانشکده مهندسی مشهد، نیز در این نشست گفت: «ما بهلحاظ تعداد دانشجو در کشور پیشتازیم و اگر دانشجویان غیرایرانی که در ایران بهتحصیل مشغولاند بهخوبی با میراثفرهنگی کشور آشنا شوند، هر یک از آنها سفیران کشور خواهند بود و با وجود 5500 دانشجو در دانشکده مهندسی مشهد، که نیمی از آنها درحال گذراندن تحصیلات تکمیلی هستند، این امر ظرفیت گردشگری زیادی خواهد بود و این دانشگاه با میراثفرهنگی همکاری دارد.»
او افزود: «سوغات زیارت و گردشگری با توجه به حجم بالای زائران و گردشگران به مشهد فرصت خوبی است و دانشگاه فردوسی تمام تلاش خود را برای رونق بخشیدن به این صنعت انجام میدهد.»
مهدی یوسفی، مدیرعامل شرکت گرانتجارت نیز درخصوص شبکهسازی سوغات زیارت، برنامهریزی برای گردشگران بالا بردن سهم خرید مردم از صنایعدستی و سوغات زیارت، فعال کردن بخشهای خصوصی و فعال در حوزه سوغات زیارت، تحلیل آماری سوغات زیارت، بررسی وضعیت فعلی سوغات زیارت در مشهد و ایجاد برند سوغات زیارت برای خراسانرضوی بهویژه مشهد به ارائه گزارش پرداخت.
انتهای پیام/