بهگزارش خبرنگار میراثآریا، مرتضی رحمانیموحد معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، در نشست مشترک ستاد ملی سیاستگذاری و ستاد برنامهریزی و اجرایی استانی «تبریز2018»، گفت: «حضور معاون رئیسجمهوری در تبریز و تشکیل این جلسه، نشاندهنده اهتمام و توجه جدی رئیس سازمان میراثفرهنگی به این رویداد مهم است.»
او افزود: «سازمان میراثفرهنگی و شخص رئیس سازمان به مجموعه اقدامات و برنامههای این ستاد نگاه و توجه ویژه دارند. در ستاد ملی در جلسه دوم چارچوب زمانی را تصویب کردیم. دو مقطع زمانی داریم: یک مقطع تا دیماه سال 96 و مقطع دوم از 10 دی 96 تا 10 دی 97. براساس این زمانبندی از دستگاهها خواستهایم رئوس برنامههای خود را اعلام کنند.»
رحمانیموحد تصریح کرد: «اعضای ستاد و رؤسای کمیتهها برنامههای عملیاتی خود را اعلام کنند تا در دبیرخانه پیگیری شوند.»
معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری اضافه کرد: «باید بیشتر بر اقدامات و تلاشهایی که میتواند به رویداد ”تبریز2018“ کمک کند تأکید شود. باید موارد بهصورت مشخص ازسوی همه دستگاهها اعلام شود.»
او ادامه داد: «بحث مربوط به روز شروع برنامه باید مشخص شود و همه دستگاهها وظایف خود را بدانند. همچنین در مورد افتتاحیه، باید یک مراسم رسمی در روز 10 دی داشته باشیم و بعد مراسمی هم در روزهای نزدیک به نوروز و هفته آخر اسفند برگزار شود.»
رحمانیموحد اضافه کرد: «برای پیشبینی بهتر در این مورد و برگزاری مراسم افتتاحیه و چگونگی اجرای برنامهها، ستاد استانی با دبیرخانه هماهنگی و همافزایی داشته باشد و بعد در این مورد تصمیمگیری شود.»
دستگاهها با استناد به مصوبه 10درصد جابهجایی اعتبارات برای اجرای پروژههایشان تأمین اعتبار کنند
محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، نیز در این نشست گفت: «استفاده و عملیاتی کردن استفاده از 10درصد اعتبارات دستگاهها برای برنامههای ”تبریز2018“، که تصویب شده، موضوعی است که باید به آن توجه شود.»
او با اشاره به استفاده از مواد قانونی بودجه و اعتبارات برای تأمین اعتبارات این رویداد، افزود: «دستگاهها پروژههایی با رویکرد ”تبریز2018“ دارند که میتوانند با استناد به این 10درصد تصویبشده برای آنها تأمین اعتبار کنند.»
فرهنگی گفت: «طرح خوبی هم که با پیگیری معاون رئیسجمهوری در مورد صنایعدستی بهتصویب رسید فرصت خوبی است که میتواند در رویداد ”تبریز2018“ مورداستفاده قرار گیرد.»
وزارت ورزش میکوشد پروژههای عمرانی بالای 50درصد را در آذربایجانشرقی بهپایان برساند
سیدعلی آقازاده، معاون وزارت ورزش و جوانان، در این جلسه گفت: «ستاد مستقل در وزارت ورزش و جوانان برای رویداد ”تبریز2018“ تشکیل شده است. یکی از بزرگترین مسابقات بینالمللی که در کشور برگزار میشود ”جام تختی“ است که میتوان این مسابقه را در تبریز برگزار کرد.»
او افزود: «همچنین دو مسابقه بینالمللی کشتی هم اردیبهشت سال آینده برگزار خواهد شد که امکان برگزاری این مسابقات هم در تبریز وجود دارد.»
آقازاده افزود: «تور بینالمللی دوچرخهسواری ایران، والیبال جام قهرمانی آسیا، مسابقات کانوپولو، مسابقات بینالمللی شمشیربازی، تکواندوی جام فجر، مسابقات چهارجانبه فوتسال، مسابقات هاکی داخل سالن و رالی اتومبیلرانی هم پیشبینی شده است که بینالمللی است. جشنواره فرهنگیورزشی کشوری را هم داریم. همایش دوچرخهسواری و موارد دیگر مانند کوهپیمایی هم هستند که همه این موارد را با تأمین شرایط موردنیاز، میتوان در تبریز برگزار کرد.»
معاون وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: «با توجه به اعتبارات موجود، وزارت ورزش تلاش میکند پروژههای عمرانی بالای 50درصد را در آذربایجانشرقی بهپایان برساند. برنامهریزیها برای پیشبرد اهداف این رویداد ادامه دارد.»
ضرورت احصای تمام ظرفیتهای ملی و استانی و بهرهگیری از آنها
رضا معصومیراد، نماینده سازمان برنامهوبودجه، نیز گفت: «این رویداد زمینهای خواهد بود تا گردشگری این شهر و استان شکل ویژهای به خود بگیرد.»
او افزود: «در سیاستهای کلی برنامه ششم، که ازسوی مقام معظم رهبری اعلام شده، بر پنجبرابر شدن تعداد گردشگران خارجی تأکید شده است. اقتصاد مقاومتی هم بر کاهش اتکا بر درآمد نفت تأکید دارد که گردشگری میتواند در این زمینه نیز نقشآفرینی کند.»
معصومیراد ادامه داد: «باید تمام ظرفیتهای ملی و استانی را احصا کرد و از آنها بهره گرفت تا اهداف این رویداد بهثمر بنشیند. بخشهای مختلف باید به موضوع گردشگری توجه کنند و برای رفع مشکلات موجود همافزایی داشته باشند.»
نماینده سازمان برنامهوبودجه گفت: «براساس مصوبه دولت، جابهجایی 10درصد از اعتبارات برای تحقق اهداف و توسعه گردشگری با رویکرد ”تبریز2018“ امکانپذیر است. امکان تخصیص ردیف بودجه خاص برای اجرای اهداف ستاد ”تبریز2018“ هم وجود دارد.»
او اضافه کرد: «همچنین برای حوزه گردشگری، موزههای منطقهای و صنایعدستی کمکهای فنی و اعتباری خوبی درنظر گرفته شده. لازم است که ستاد استانی گزارشی در مورد وضعیت گردشگری استان ارائه بدهد. ظرفیتهای اقامتی شهر تبریز باید مشخص شوند و نواقص و معایب معرفی شوند.»
معصومیراد افزود: «ما در سازمان برنامهوبودجه برای دستیابی به اهداف حوزه گردشگری تلاش میکنیم و آماده همکاری در این زمینه با سازمان میراثفرهنگی هستیم.»
لزوم برند شدن تبریز بهعنوان «کانون و مقصد گردشگری در ایران»
عبدالرضا افتخاری، مشاور رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، هم گفت: «این رویداد باید بهصورت بینالمللی و ملی برگزار شود. باید از توان بخشخصوصی هم در این رویداد بیشترین بهره را ببریم.»
او افزود: «متأسفانه جای نماینده بخش عملی و دانشگاهی کشور در این نشست خالی است. آنچه مهم است برند شدن تبریز بهمثابه ”کانون و مقصد گردشگری در ایران“ است.»
مشاور رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری افزود: «جای کمیته بیناستانی هم در این نشست خالی است. ما باید علاوهبر لوگو و برند، تصویر ذهنی مناسبی به میهمانان این رویداد ارائه کنیم. باید ببینیم چگونه میتوانیم این تصویر ذهنی مناسب را ایجاد کنیم.»
افتخاری گفت: «باید نگاه داخل به بیرون را گسترش بدهیم. انتخاب پنج مسیر گردشگری مؤید این نگاه است که باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد.»
او ادامه داد: «موضوع رفتار شهروندی در مقصد باید کانون توجه قرار بگیرد. رفتار شهروندی در یک شهر برند فرایندی است که در مجموعهای از اقدامات داوطلبانه و خارج از وظایف موردانتظار برای ذینفعان مقصد شکل میگیرد. ما این را امروز در تبریز نمیبینیم.»
مشاور رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری تصریح کرد: «نقش رسانههای ملی و مجازی در این حوزه بسیار مهم است. برند شدن تبریز به تعامل نیاز دارد. تعامل باید بین تمام ابعاد جامعه شکل بگیرد.»
انتهای پیام/