رونق معیشت ساحل‌نشینان با توسعه گردشگری دریایی

توسعه گردشگری دریایی از آرزوهای دیرینه مردم هرمزگان بوده است و ساحل‌نشینان این دیار که خون‌گرمی و مهمان‌پذیری آنان زبانزد خاص و عام است، چشم‌به‌راه ایجاد زیرساخت‌های گردشگری استان برای رونق معیشت خود هستند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از جام‌جم آنلاین، توسعه گردشگری دریایی یکی از بزرگ‌ترین فعالیت‌های اقتصادی جهان به‌شمار می‌رود و چند سال است که با توجه به ظرفیت‌های عظیم کشور در اولویت برنامه‌های مدیران قرار گرفته است.

این فعالیت که با رشد شتابنده خود به فعالیتی چندمنظوره تبدیل شده مستلزم ایجاد زیرساخت های لازم، هماهنگی دستگاه‌های مربوط و توسعه همه‌جانبه استان‌های ساحلی کشور است.

ایران با دارا بودن هفت استان ساحلی و همسایگی با کشورهای متعدد، جذابیت و ظرفیت عظیم و قابل‌توجهی برای گردشگران سایر نقاط جهان دارد و از آنجایی که سرزمین پارس و تمدن چندین‌هزارساله آن همواره در کانون توجه گردشگران و جهان‌گردان است ایجاد و توسعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری می‌تواند موتور محرکه توسعه اقتصادی و افزایش اشتغال کشور به‌ویژه در استان‌های ساحلی باشد.

طبق بررسی‌ها و مطالعات انجام‌شده، توسعه گردشگری و تفریحات مربوط از عوامل مؤثر در شکل‌دهی الگوی توسعه نواحی ساحلی و تأمین‌کننده مزایای مستقیم و غیرمستقیم اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی بسیاری برای میزبان است. البته باید توجه داشت که توسعه این بخش مطابق با موازین و قوانین کشور طراح باشد تا از تهدید و تخریب هویت، محیط و میراث طبیعی، تاریخی و فرهنگی ساکنان بومی منطقه جلوگیری شود و عامل رشد اقتصادی و معیشتی ساحل‌نشینان باشد.

هرمزگان، مستعد توسعه گردشگری

هرمزگان، در بین استان‌های ساحلی کشور، با دارا بودن بیش از 1400کیلومتر ساحل و 14 جزیره، یکی از پُرجاذبه‌ترین مناطق مستعد گردشگری دریایی است که می‌توان با توسعه صنعت گردشگری چرخ اقتصاد و معیشت ساکنان و حتی کشور را با سرعت بیشتری به‌حرکت درآورد.

استان هرمزگان همواره شاهد تصمیمات اخذشده سنوات اخیر دولتمردان در راستای توسعه دریامحور بوده، اما بیشتر تمرکز این توسعه در بخش‌های حمل‌ونقل ترانزیت، صادرات غیرنفتی و شیلات بوده و این درحالی است که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با وجود فقدان توانمندی‌ها در زمینه جزایر متعدد یا جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی قابل‌توجه، با ایجاد جزایر مصنوعی و تسهیلات ساحلی متنوع اقدام به توسعه گردشگری دریایی و ساحلی كرده‌اند و درحالی‌که قابلیت‌های، فرهنگی، تاریخی، طبیعی و گردشگری کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با هرمزگان، به‌تنهایی، قابل‌قیاس نیست، اما باید، با حرکتی سازمان‌یافته، ضمن سرمایه‌گذاری‌های كلان و وارد گود شدن صاحبان فن در زمینه گردشگری، برگزاری همایش‌های تخصصی و البته کاربردی، صنعت گردشگری دریایی استان هرمزگان و کشور را با کمک مردم و فرهنگ بومی مناطق ساحلی رونق بخشید.

نقش مؤثر اطلاع‌رسانی

علی مسائلی، کارشناس و فعال حوزه گردشگری‌ در گفت‌وگو با خبرنگار «تسنیم» در بندرعباس، با اشاره به تأثیرات فراوان اطلاع‌رسانی در رسیدن به اهداف ترسیم‌شده، اظهار کرد: «اطلاع‌رسانی در شناساندن جاذبه‌های استان هرمزگان و شهر بندرعباس نقش بسزایی دارد.»

او با اشاره به اقدامات خوب انجام‌شده در حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جنوب که شاخصه‌های منحصربه‌فردی دارد تصریح کرد: «باید درصدد فراهم کردن بستر لازم برای شناساندن توانمندی‌های شهر با هدف تسهیل جذب گردشگر داخلی و خارجی و تأمین امکانات و رفاه گردشگران براساس استانداردهای روز باشیم.»

مسائلی تصریح کرد: «در یک مقطع زمانی کوتاه در ایام نوروز یک کشتی از بندرعباس به‌مقصد بندر خصب در کشور عمان حرکت کرد، که متأسفانه به‌دلیل عدم اطلاع‌رسانی مناسب، آنچنان که توقع می‌رفت موفقیت‌آمیز نبود و طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده دریافتیم که به همان اندازه که جاذبه گردشگری برای سفر به عمان وجود دارد گردشگران عمانی نیز مایل هستند با ورود به ایران از جاذبه‌های گردشگری بازدید کنند.»

او در ادامه وجوه تمایز جاذبه‌های گردشگری استان هرمزگان و مدنظر قرار دادن نظر و خواسته‌های مسافران را عامل مهم دیگری دانست که در توسعه صنعت گردشگری نقش بسزایی ایفا می‌کند و گفت: «نقش تبلیغات، نه‌تنها در حوزه کالا، بلکه در زمینه عرضه خدمات نیز مؤثر است. تبلیغات و معرفی جاذبه‌های گردشگری در هرمزگان باید هدفمند و همراه با مخاطب‌شناسی باشد.»

این کارشناس و فعال حوزه گردشگری هرمزگان تأکید کرد: «البته تحولاتی در یک سال اخیر در حوزه توسعه صنعت گردشگری صورت گرفته اما به‌اعتقاد من ناکافی است و نیاز است که جای‌جای ایران به گردشگران خارجی شناسانده شود و امید است این همگرایی صورت گیرد، چراکه با ورود هر گردشگر خارجی سه و نیم شغل ایجاد می‌شود و این رقم برای کشوری چون ایران که با مشکل اشتغال روبه‌روست کم نیست و می‌تواند مؤثر واقع شود و این معضل را پوشش دهد.

گردشگری دریایی هرمزگان وارد فاز عملیاتی شده است

محسن ضیایی، مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان، در اظهارنظری، رویکرد دولت تدبیر و امید را توسعه گردشگری و رونق بخش‌های تخصصی دانست و اظهار کرد: «گردشگری دریایی به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی صنعت گردشگری برای نخستین بار در برنامه ششم توسعه کشور منظور شده است.»

او غنی‌سازی اوقات فراغت و ایجاد اقامت، سفر سیاحتی دریایی و تفریحات ساحلی را از اهداف تحقق توسعه گردشگری دریایی استان برشمرد و افزود: «بخش خصوصی در سنوات اخیر اقدامات مناسبی برای تأمین شناورهای استاندارد تفریحی و ایجاد شرایط ویژه انجام داده و تلاش دولت نیز در ارتقای زیرساخت‌های بندری می‌تواند به تقویت جدی گردشگری دریایی کمک کند.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی‌، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان از تشکیل کمیته سامان‌دهی گردشگری دریایی هرمزگان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: «پیشنهاد راه‌اندازی این کمیته با حضور مدیران دستگاه‌های مرتبط با حوزه دریا نظیر سازمان بنادر و دریانوردی، دریابانی، اداره‌کل اقتصادی استانداری، شهرداران شهرهای ساحلی استان و مدیران فرهنگی و اجتماعی استان به معاون عمرانی استانداری هرمزگان ارائه شده است.»

ضیایی، در ادامه، بر تأثیرگذار بودن هفت استان ساحلی کشور در توسعه گردشگری دریایی تأکید کرد و گفت: «با پیگیری‌های انجام‌شده و البته با تکیه بر ظرفیت‌های طبیعی موجود، گردشگری دریایی وارد فاز عملیاتی شده و با شکل‌گیری کارگروه‌های متنوع، حمایت دولت از بخش‌خصوصی فعال در این زمینه را شاهدیم.»

انتهای پیام/

کد خبر 1396042025