تبدیل صنایع‌دستی از رمانتیسم فرهنگی به رئالیسم اقتصادی با نمایشگاه ملی صنایع‌دستی

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تأکید کرد: «می‌خواهیم صنایع‌دستی را از یک رمانتیسم فرهنگی به یک رئالیسم اقتصادی تبدیل کنیم.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، بهمن نامور‌‌مطلق، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، صبح امروز 23 مرداد 96، در برنامه «روی خط خبر» شبکه خبر سیما، در مورد برگزاری بیست‌و هشتمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی با موضوع «صنایع‌دستی: ظرفیت‌ها و چالش‌ها»، گفت: «نمایشگاه ملی صنایع‌دستی از 1 تا 7 شهریور 96 در سالن‌های 8 و 9 و سری 25 نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.»

او افزود: «ایران، به‌دلیل تنوع و قومی و اقلیمی، بیشترین رشته‌های هنری را در جهان دارد. نزدیک به بیش از 300 رشته صنایع‌دستی در کشور داریم که در نمایشگاه از تمام این رشته‌ها هنرمندانی از 30 استان کشور در بیش از 400 غرفه حضور دارند و سعی کرده‌ایم صنایع‌دستی را به‌شیوه‌ای متمرکز و علمی رو به تجاری‌سازی ببریم تا از طریق نمایشگاه‌ها هم فروش رودررو و ارتباط تولیدکننده و خریدار به‌صورت بی‌واسطه صورت گیرد، هم به تجاری‌سازی و توسعه صنایع‌دستی کمک کنیم.»

نامور‌مطلق تصریح کرد: «قصد داریم با استفاده از فرصت نمایشگاه‌ها گفتمان‌سازی کنیم تا در مجالی که از این طریق فراهم می‌شود، میان مردم و هنرمندان سلیقه‌شناسی رخ دهد و براساس سلیقه مردم به طراحی صنایع‌دستی و تولید طرح‌هایی جدید بپردازیم تا بیشتر از گذشته توجه مردم را جلب کند.»

او اضافه کرد: «در نمایشگاه ملی صنایع‌دستی بیش از سال‌های گذشته بخش‌های ویژه درنظر گرفته‌ایم. یکی از این برنامه‌ها آشناسازی کودکان در قالب کارگاه‌های آموزشی صنایع‌دستی است که استادان این حوزه به آموزش کودکان در نمایشگاه می‌پردازند و کودکان می‌توانند به‌همراه آموزشگران هنرنمایی کنند. بخش‌های دیگری چون دوره‌های علمی با حضور استادان هنر نیز درنظر گرفته شده است.»

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درباره تازه‌های نمایشگاه صنایع‌دستی امسال گفت: «از تازه‌های نمایشگاه ملی صنایع‌دستی امسال حضور خانه ایرانی در نمایشگاه است. با ایجاد فضایی الگوساز، الگوی خانه ایرانی را به خانواده‌های عزیز ارائه می‌کنیم تا به این واسطه خانواده‌های ما با بازگشت به اصل خانواده و خانه ایرانی به آرامشی که فضای اصیل خانه‌های ایرانی فراهم می‌کنند دست یابند، چراکه فضای مناسب در مدل تفکر ما تأثیر‌گذار است.»

او با تأکید بر لزوم توجه به طراحی‌های جدید و مناسب با سلیقه بازار نیز گفت: «در نمایشگاه امسال بر اصل طراحی و ایجاد طراحی‌های جدید نیز تمرکز شده. به همین منظور کلینیک طراحی در نمایشگاه مستقر است که استادان و هنرمندان عزیز‌ حاضر در این کلینیک‌ها، به هنرجویان مشاوره‌های رایگان حضوری و غیرحضوری ارائه دهند و با هنرمندان و هنرجویان به همفکری و تبادل اطلاعات بپردازند تا بتوانیم از این طریق در زمینه طراحی در صنایع‌دستی به ابداعات بیشتری دست یابیم.»

نامور‌مطلق، با اشاره بر لزوم شناساندن صنایع‌دستی ایران در دنیا از طریق بازدید هیئت‌های تجاری موفق از نمایشگاه، گفت: «امسال هیئت‌های تجاری بیشتری از نمایشگاه ملی صنایع‌دستی ایران دیدن می‌کنند تا به این وسیله هنرمند و تولیدکننده ایرانی بتواند به‌طور مستقیم با خریدار و صادرکننده ارتباط بگیرد و درنتیجه، به رشد صنایع‌دستی و تجاری شدن آن کمک بیشتری شود.»

عرضه تسهیلات بیشتر و کمک‌های حمایتی بیشتر به هنرمندان

او در بخش دیگری از سخنانش، با تأکید بر افزایش حمایت‌ها و کمک‌های غیر‌نقدی به هنرمندان در نمایشگاه امسال، افزود: «در این نمایشگاه سعی کرده‌ایم به هنرمندانمان بیشتر کمک کنیم. با توجه به افزایش مدت‌زمان نمایشگاه تا 7 روز، معاونت صنایع‌دستی با مشارکت بیشتر مبلغ هزینه غرفه‌ها را برای هنرمندان پایین‌تر آورده‌ایم تا بیشتر به انگیزه فروش در هنرمندان کمک شود.»

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، با یادآوری مدیریت ناکارآمد دولت‌های نهم و دهم و ضربه مهلکی که به بدنه صنایع‌دستی کشور در آن سال‌ها وارد آمد، گفت: «در گذشته در نمایشگاه‌ها با دادن غرفه رایگان به هنرمند ظلم می‌شد و پیشرفتی برای هنرمند نداشت و حتی به تجاری‌سازی صنایع‌دستی و ایجاد بازارهای مستمر فروش کمکی نمی‌کرد. چه‌بسا در دولت‌های نهم و دهم میزان فروش و رضایت هنرمندان نمایشگاه ملی به‌دلیل ارائه غرفه رایگان و کاهش فروش محصولات و استقبال نکردن مردم روبه‌سقوط بود که خوشبختانه درحال‌حاضر با روند پیش رو بسیار موفق است.»

انتهای پیام/

کد خبر 139605237