بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، مریم قنبری عدیوی، کارشناس ارشد فرش دستباف امروز یکشنبه ۲۶ آذر ۹۶ با اعلام این مطلب گفت: «یکی از نقاط ضعف رنگزاهای طبیعی، قدرت رنگی پایین آنهاست که معمولا با افزایش میزان رنگزا سعی در جبران این کاستی میشود، با این حال این روش صرفه اقتصادی ندارد.»
او با اشاره به این نکته که استفاده از روشهای نوین در رنگرزی، یکی از مقولههای مورد توجه در دهههای اخیر است، گفت: «در پژوهش حاضر سعی شده جذب رنگ در نخهای پشمی با استفاده از اشعه ماورای بنفش در فرآیند رنگرزی با پوست گردو افزایش داده شود.»
او با بیان این نکته که پوست گردو تنها رنگزای طبیعی است که به صورت مستقیم رنگ قهوهای میدهد، گفت: «نتایج آزمایشها نشان داد که تابش اشعه ماورای بنفش قبل از رنگرزی، قدرت رنگی نخهای پشمی رنگرزیشده با عصاره پوست گردو را بهطور قابل توجهی بهبود میدهد. در نتیجه میتوان با استفاده از این اشعه، میزان جذب رنگزا را بر الیاف پشمی افزایش داد و با مصرف مقدار کمترِ رنگزا، شید تیرهتری به دست آورد.
شناسایی منشأ رنگ مشکی به کار رفته در رنگرزی الیاف ابریشمی
سحر برهان، کارشناس ارشد، پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخیفرهنگی با موضوع شناسایی منشأ رنگ مشکی به کار رفته در رنگرزی الیاف ابریشمی یک پاروان قدیمی به ایراد سخنرانی پرداخت.
او با اشاره به استفاده از دستگاه FT-IR برای شناسایی رنگدانههای آلی و برخی رنگدانههای معدنی، مزیت استفاده از این روش را نیاز به نمونه برداری بسیار کم، تخریب نشدن نمونه و نیازنداشتن به مراحل طولانی استخراج اعلام کرد.
او افزود: «رنگ آبی پروسی جزو اولین رنگدانههای سنتزی جدید است که به رغم ماهیت معدنی خود، از زمان معرفی آن به عنوان رنگ سنتزی برای رنگرزی منسوجات استفاده شده است.»
او با اشاره به اینکه یکی از امکانات آنالیزگر EDX اندازهگیری با تکنیک Map است، گفت: «این تکنیک امکان مشاهده میزان پراکندگی عنصر مورد نظر را روی نمونه را به ما میدهد.»
برهان افزود: «عناصر آهن و آلومینیوم به طور واضح در الیاف مشاهده شدند بنابراین، نمکهای فلزی در رنگرزی الیاف پاراوان آهن و آلومینیوم بودند که با مشاهدات و فرضیات ما درباره رنگ مشکی قابل تطبیق بود.»
انتهای پیام/