جلسه شورای فنی میراث‌فرهنگی گلستان برگزار شد

جلسه شورای فنی میراث‌فرهنگی استان گلستان عصر امروز 16 اردیبهشت 97 با حضور معاون میراث فرهنگی کشور برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان، عصر دیروز 16 اردیبهشت 97 جلسه شورای فنی میراث فرهنگی استان با حضور محمد‌حسن طالبییان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، ابراهیم کریمی مدیر‌کل میراث‌فرهنگی و دیگر اعضا در محل سالن جلسات اداره‌کل برگزار شد.

در این نشست طرح مرمت ایوان غربی مسجد جامع گرگان مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد بستر ایوان مقاوم‌سازی شود تا اقدامات بعدی در خصوص استحکام‌بخشی ترک‌ها صورت بگیرد.

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پایان به همراه ابراهیم کریمی از عملیات رفع خطر ایوان غربی مسجد جامع گرگان بازدید کرد.

مسجد جامع گرگان فعلی (استرآباد قديم) در بازار سنتی و قديمی نعلبندان در زمينی به مساحت 1600 مترمربع ساخته شده است. بنای اصلی اين مسجد متعلق به دوره سلجوقی است و از آثار آن دوره در حال حاضر تنها مناره مسجد باقی مانده كه دارای كتيبه‌ای به خط كوفی است. در داخل مسجد بر ديوارهای ايوان غربی سنگ‌‌نبشته‌های زيادی نصب شده است كه بسياری از آن‌ها فرمان‌های حكام و پادشاهان زمان در ارتباط با شهر استرآباد است.

اين مسجد داراي يک حياط مركزی به فرم چهار ايوانی و چهار شبستان است كه از تزيينات معماری خاص آن دوره نيز بهره برده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر 1397021717

برچسب‌ها