بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی وگردشگری خراسان رضوی، رضا یوسفی رئیس اداره میراثفرهنگی کاشمر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت با بیان اینکه مستندنگاری منطقه را باید براساس اطلاعات و شواهدی که جمعآوری میکنیم به دست بیاوریم، گفت: «فارغ از اطلاعاتی که در کتابها میتوانیم داشته باشیم برخی حوادث طبیعی همانند سیل و زلزله هم هستند که شاید در یکصد سال گذشته در یک منطقه رخ داده باشد که برای مردم آن تاریخساز میشود.»
او با اشاره به اینکه بسیاری از این حوادث مبدع تقویم و تاریخ یک منطقه میشود، اظهار کرد: «مجموعه این موارد تحت عنوان منظر طبیعی، فرهنگی و تاریخی نامیده میشود.»
رئیس اداره میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کاشمر با اعلام اینکه برای ثبت بافت یک روستا تمام متعلقاتش باید مورد مطالعه قرار گیرد که حتی شامل منابع آب در دسترس نیز میشود، عنوان کرد: «در هر منطقه برای مستندنگاری باید چشم اندازهای طبیعی، تاریخی و انسانی مورد بررسی قرار گیرد.»
او منظر طبیعی، فرهنگی و تاریخی را یکی از شاه کلیدها برای مستندنگاری و یا اطلاعات جامعه یک منطقه دانست و بیان کرد: «وقتی کار ما موفق خواهد بود که به طور کامل بتوانیم منظر تاریخی، فرهنگی و طبیعی یک منطقه را توصیف کنیم و به درستی در گزارش بیاوریم.»
رئیس اداره میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کاشمر با اعلام اینکه این منظر طبیعی، تاریخی و فرهنگی بسیار میتواند در اطلاعات بعدی مورد استفاده قرار گیرد، گفت: «نیاز است در مطالعات فرهنگی و اجتماعی همیشه یکسری مطالعات اولیه داشته باشیم.»
او با بیان اینکه در گزارشهای مردمنگاری و مستندنگاری باید وضعیت اجتماعی نیز در نظر گرفته شود، افزود: «در این وضعیت تمام اطلاعاتی که در خصوص وضعیت اجتماعی منطقه داریم را مورد بررسی قرار میدهیم که اکثر این اطلاعات از طریق خود مردم و اطلاعات آماری به دست میآید.»
یوسفی با اشاره به اینکه بهترین و دقیقترین اطلاعات در روستاها را مراکز بهداشت و خانههای بهداشت دارند، عنوان کرد: «در تهیه گزارشها برای مستندنگاری باید وضعیت سی سال گذشته را در نظر گرفت.»
رئیس اداره میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کاشمر با بیان اینکه یک مردمشناس وقتی میخواهد مستندنگاری انجام دهد باید به وضعیت مهاجرت، علل و یا رشد جمعیت توجه داشته باشد، بیان کرد: «بدون شک برای مردم نگاری منطقه نیازمند پیشینه تاریخی هستیم که اغلب تا صد سال قبل کافی است.»
او ریشه بسیاری از اعتقادات مردم را آریایی و مربوط به هزاران سال قبل دانست و گفت: «در تهیه گزارش ها باید لیستی از مکان های تاریخی و باستانی که مردم آن منطقه اطلاعات کافی دارند تهیه کرد.»
یوسفی همچنین به اهمیت محله ها اشاره کرد و افزود: «محلهها در روستاها براساس مسائل شغلی، فرهنگی و... شکل گرفته است.»
رئیس اداره میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کاشمر با بیان اینکه متأسفانه با اجرای طرحهای هادی و تغییر نام کوچهها فرهنگ مردم به نوعی دارد از بین می رود، عنوان کرد: «اگر از خود مردم سوال شود بسیاری از محله ها را به نام قدیم میشناسند.»
او با اشاره به اینکه محلات برای خود مرز دارند به طوری که برخی براساس هیئتهای عزاداری است، افزود: «در تهیه گزارشها لازم است از هر محله کروکی داشته باشیم که بدانیم مربوط به چه افرادی است.»
یوسفی با اعلام اینکه مجموعهای از یک محله، بازار، مسجد، سلمانی و... که محلی برای تجمع و یا روابط اجتماعی در آن منطقه اصلی می شود بسیار مهم است، لباس هر منطقه را نماد خاص آن منطقه دانست و افزود: «نوع لباس در مستندنگاری و تهیه گزارش از اهمیت خاصی برخوردار است.»
او گفت: «در طول زمان کلاه تغییرات بسیاری داشته و یا هر کدام تزئینات خاص خود را دارد که این بیشتر در منطقه عشایر نشین است.»
رئیس اداره میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کاشمر همچنین به تنپوشها که تاکنون دچار تغییرات بسیاری شده اشاره کرد و افزود: «در گذشته سرپوش و پاپوشهای زنانه بسیار متفاوت تر از مردان بوده است.»
او با بیان اینکه در بسیاری مناطق ایرانیها به خاطر مسائل اسلامی کلاه بر سر میگذاشتند، اظهار کرد: «علاوه بر تن پوشها زیرور آلات و آرایش اضافه میشود به طوریکه بسیاری از لوازم آرایش همانند سفید آب و سرخ آب مربوط به دوره ما نیست.»
یوسفی با اعلام اینکه تا نوع فرهنگها جمعآوری نشود نسل های بعدی این کارها را نخواهند کرد، افزود: «باید برای جمعآوری و مستند نگاری اجناس و وسایل قدیمی نهایت تلاش را کرد.»
رئیس اداره میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کاشمر با اشاره به اینکه اعتقادات و باورها را باید از قدیمی ها سوال و مستند سازی کرد، گفت: «اعتقادات و باروها یکی از مهمترین مسائل در مستندنگاری هستند.»
او با تأکید بر اینکه برای تحقیقات بعدی از فرهنگ و سنن قدیم تمام اطلاعات شهرستان باید جمعآوری شود، بیان کرد: «هرچند بسیاری از مسائل فرهنگی و سنتی رو به انقراض است ولی حداقل کار اینکه مستند نگاری دقیقی داشته باشیم و آنها را به ثبت برسانیم.»
یوسفی با بیان اینکه هنوز در برخی روستاها برای شخم زدن زمین از گاوآهن استفاده میشود، بیان کرد: «شاید برخی توریست های خارجی خوششان بیاید و عکس بگیرد اما خوشایند نیست که هنوز در ایران برخی به روش دو هزار سال قبل زندگی میکنند.»
رئیس اداره میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کاشمر با اشاره به اینکه این به این معنا نیست که بخواهیم از فرهنگ گذشته بدمان بیاید، افزود: «باید با مستندنگاری از به فراموشی سپردن فرهنگ گذشته نیاکانمان جلوگیری کنیم.»
انتهای پیام/