بخش خصوصی گردشگری نباید تفکر مدیریت جزیره‌ای داشته باشد

معاون گردشگری گفت: «در حوزه مدیریت صنعت گردشگری، بخش خصوصی باید پویاتر عمل کند، این بخش باید روش‌های گذشته بازاریابی را کنار بگذارد و از فضای بازاریابی و تجاری‌سازی دنیای جدید استفاده کند، شاید در گذشته رسانه ضریب نفوذ بسیار زیادی داشت، اما امروز شاهد هستیم که فضای مجازی بسیار تاثیرگذار است.»

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، محمد محب‌خدایی معاون گردشگری شامگاه 25 تیر 97 با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «رودررو»در  شبکه 4 سیما، که با محوریت صنعت گردشگری کشورمان برگزار شد، گفت: «ظرفیت‌های کلان و ویژه‌ای در حوزه گردشگری کشور ما وجود دارد، اما در بحث رقابت‌پذیری موضوعاتی مطرح است که باید مورد توجه قرار گیرد، الگوهای جذب ما در بسیاری از مواقع با ظرفیت‌ها سنخیت ندارد.»

او با بیان اینکه براساس آخرین آمار 5میلیون و 100هزار نفر گردشگر خارجی وارد کشور شده‌اند، افزود: «براساس تعریف استاندارد سازمان جهانی گردشگری، هر فردی که یک شب در مکانی اقامت داشته باشد، گردشگر محسوب می شود.»

محب خدایی تصریح کرد: «یکی دیگر از موضوعاتی که در حوزه گردشگری کشورمان مطرح است، گم شدن اشتغال حوزه گردشگری در سایر مشاغل است، سهم اقتصادی تولیدشده از چرخه گردشگری در سایر حوزه‌ها مستتر می‌شود این در حالی است که در دنیا موضوع سفر و گردشگری در کنار هم مطرح می‌شود اما در ایران موضوع سفر در میان سایر حوزه‌ها دیده می‌شود.»

معاون گردشگری با تأکید بر اینکه در بسیاری از کشورها تصمیم‌گیری در مباحث اقتصادی با توجه بر سیاست‌های گردشگری انجام می‌شود، گفت: «اگر بخواهیم صنعت گردشگری را جایگزین نفت کنیم باید شرایط رقابت‌پذیری را افزایش دهیم تا بتوانیم گردشگران بیشتری را جذب کنیم.»

او در مورد برنامه‌های حوزه گردشگری اضافه کرد: «در اجرای برنامه‌های هر حوزه‌ای باید به مطالعات و تحقیقاتی که انجام شده است توجه شود، از زمانی که آقای دکتر مونسان ریاست سازمان را بر عهده گرفته‌اند تکالیف برنامه ششم راهبردی تحویل داده شده است و یک سند هوشمند و یکپارچه در حوزه صنعت گردشگری ایجاد شده است، اما باید توجه کرد که گردشگری یک صنعت فرابخشی است و باید با کمک سایر دستگاه‌ها حرکت کند.»

محب خدایی افزود: «در حوزه مدیریت صنعت گردشگری، بخش خصوصی باید پویاتر عمل کند، این بخش باید روش‌های گذشته بازاریابی را کنار بگذارد و از فضای بازاریابی و تجاری‌سازی دنیای جدید استفاده کند، شاید در گذشته رسانه ضریب نفوذ بسیار زیادی داشت اما امروز شاهد هستیم که فضای مجازی بسیار تاثیرگذار است.»

معاون گردشگری با بیان اینکه متد و مدل تجاری‌سازی بخش خصوصی حوزه گردشگری باید تغییر کند، یادآور شد: «آژانس‌های خدمات گردشگری باید بسته‌های سفر را تعریف کنند این در حالی است که دفاتر بیشتر در حوزه ایرلاین و رزرو فعالیت می‌کنند و ظرفیت ما در این بخش فعال نشده است.»

او با اشاره به اینکه توزیع سفر در کشور ما کامل شکل نگرفته است، افزود: «خوشبختانه با توجه به سند راهبردی، شوراهای راهبری گردشگری شکل گرفته است، گردشگری ما متکی بر محصول گردشکری است ، برخی از محصولات حکم محرک را دارند و باعث می شوند تا سفر آغاز شود.»

محب‌خدایی اضافه کرد: «سامانه مدیریت هوشمند و یکپارچه سازمان میراث‌فرهنگی شکل گرفته است و نقشه راه در این حوزه کاملا مشخص است، براساس آمار موجود در 3 ماه اول سال 97 شاهد رشد 30درصدی گردشگران ورودی هستیم و همچنین در گردشگری خروجی  نیز کاهش داشته‌ایم.»

معاون گردشگری از ایجاد تقویم گردشگری نیز خبر داد و افزود: «تاسیسات گردشگری می‌توانند با بهره‌مندی از این تقویم برنامه تورها را تنظیم کنند.»

او با اشاره به تسهیلات ارائه‌شده به فعالان صنعت گردشگری گفت: «در طرح اشتغال روستایی و عشایری که 12هزار میلیارد تومان تسهیلات تخصیص داده شده است، حوزه گردشگری و صنایع‌دستی هر کدام 10درصد از این مبلغ را به خود اختصاص داده‌اند و این تسهیلات با نرخ 6درصد به افرادی که در این دو حوزه فعالیت می‌کنند اعطا می‌شود، همچنین تسهیلات ویژه‌ای هم از صندوق توسعه ملی به سرمایه‌گذاران بخش گردشگری ارائه می‌شود و این روند امسال نیز ادامه دارد.»

محب‌خدایی تصریح کرد: «ضریب اشغال هتل‌های کشور در سال 52درصد است، خوشبختانه در نوروز امسال شاهد رشد گردشگری داخلی بودیم که این مهم با همکاری و مشارکت 20 دستگاه عضو ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و بخش خصوصی حاصل شد، این موضوع نشان می‌دهد که مدیران و فعالان بخش خصوصی گردشگری نباید تفکر مدیریت جزیره‌ای داشته باشند و با ایجاد فضای مناسب، رقابت پذیری را در حوزه گردشگری کشور ایجاد کنند.»

معاون گردشگری افزود: «توزیع گردشگری داخلی باید مورد توجه قرار گیرد، در حال حاضر 46میلیون سفر در کشور اتفاق می‌افتد و خوشبختانه زیرساخت‌های لازم برای افزایش سفرهای داخلی نیز وجود دارد، امروز گردشگری داخلی ارزان‌تر تمام می‌شود و باید برای توسعه این بخش بسته سفر تعریف و ارائه شود.»

محب‌خدایی اضافه کرد: «وظیفه سازمان میراث‌فرهنگی تعریف استراتژی است.»

او با تأکید بر خارج شدن از مدیریت جزیره‌ای فعالان بخش خصوصی گردشگری، گفت: «بسیاری از دفاتر خدمات گردشگری فقط در حوزه گردشگران خروجی فعالیت می‌کنند این در حالی است که مجوز ارائه‌شده به این دفاتر برای هر دو بخش گردشگری خروجی و ورودی است.»

معاون گردشگری در پایان این برنامه در مورد سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری گفت: «براساس دستورات رئیس سازمان میراث‌فرهنگی برای کوتاه کردن مسیر سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری، اختیارات به استان‌ها واگذار شده است، برخی مجوزها حذف شده و تمام مراحل صدور مجوز تا زمان بهره‌برداری از پروژه‌های گردشگری در تمام استان‌ها مانیتور می‌شود، ما در این بخش از بانک‌ها می‌خواهیم که مسیر را برای اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری تسهیل کنند.»

انتهای پیام/

کد خبر 139704251

برچسب‌ها