به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی ، سیدعبدالمجید شریفزاده، رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه با اعلام این خبر گفت: «این کار پژوهشی و هنری توسط کیوان شجاعی، هنرمند کارگاه نگارگری صورت گرفته است.»
او با بیان این نکته که کتاب آرایی هنری ریشهدار در تاریخ کهن ایران است، افزود: «مشهور است که مانی کتاب دینی خود را با نقاشی هایی مزین به طلا آراسته است و اما اوج این هنر را باید در دوران هنر پس از اسلام ایران جستجو کرد.»
شریف زاده افزود: «در این دوره کتاب قرآن جلوهگاه خلق هنر ناب بود و هر هنرمند نگارگری برای ابراز ارادت خالصانه خود به حق تعالی به تزئین کتاب قرآن میپرداخت و گاه در خلق یک اثر قرآنی هنر چندین هنرمند چون خطاط، مذهب، جلد ساز و... تجمیع میگشت.»
شریف زاده تصریح کرد: «در طول تاریخ ایران اسلامی هر چند کتابآرایی قرآن با فراز و نشیبهایی همراه بوده اما هیچ گاه به فراموشی سپرده نشد و از این روست که امروزه ما با قرآنهای بسیار روبرو هستیم که هریک اثر بی بدیلی بشمار میروند و زینتبخش موزههای سراسر دنیا هستند.»
رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی گفت:«با توجه به استفاده تکراری از طرح و نقوش در تذهیب و کمرنگ شدن اهمیت هنر کتابآرایی در دهههای اخیر و عدم اجرای طرحی جدید از جانب هنرمندان نیاز بر این میرفت که این طرحها و گرهها با رعایت قوانین طراحی سنتی به شکلی نوین بکار گرفته شود.»
او خاطرنشان کرد: « این جلد از قرآن در گسترش و رواج کاربرد نقوش سنتی و همچنین بازخوانی کتاب آرایی قرآن مجید با تاکید بر ویژگی های اصیل هنر کتاب آرایی و رویکرد خلاقانه مفید باشد.»
شریف زاده افزود: «باتوجه به اهمیت موضوع، اطلاعات مورد نیازبه روش اسنادی جمع آوری و در مواردی نیز با مشاهده نمونههای موجود و مصاحبه با اساتید فن به نتایجی دست یافتیم که منجر به ارائه یک قرآن نفیس شدکه شامل 8 صفحه است.»
او گفت: «این صفحات عبارتند از عنوان، بسم الله، آغاز، سرسورهها، اسامی آیات، دعای ختم، تقدیم، عطف که روی کاغذ آهار مهره شده با پودرطلای بیست وچهار عیار، گواش و آبرنگ اجرا شده است.»
انتهای پیام/