طالبیان درگذشت حمید سهیلی مستندساز میراث‌فرهنگی را تسلیت گفت

معاون میراث‌فرهنگی کشور در پیامی درگذشت حمید سهیلی پژوهشگر، کارگردان و مستندساز حوزه میراث‌فرهنگی کشورمان را به خانواده وی و جامعه فرهنگی هنری تسلیت گفت.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی در متن پیام محمدحسن طالبیان آمده است:

«هجرت این کارگردان افتخارآفرین که در طول ۴۰ سال فعالیت صادقانه و ماندگار در حوزه تاریخ فرهنگ و معماری با خلق آثار فاخر و ارزشمند خود نقشی کم‌نظیر در معرفی حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی ایران ایفا کرد را به جامعه فرهنگی و هنری کشور به‌ویژه خانواده این کارگردان پرتلاش تسلیت گفته و از خداوند منان برای آن مرحوم مغفور رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت دارم.

سهیلی یکی از شناخته‌شده‌ترین مستندسازان سینمای ایران در حوزه مستند معماری بوده که فعالیت خود را از سال ۵۳ و با دستیاری مجموعه‌های تلویزیونی آتش بدون دود و سفرهای دورودراز هامی و کامی آغاز کرد. زنده‌یاد سهیلی در طول ۴۰ سال‌های فعالیت سینمایی و مستندسازی، به سبب علاقه‌ای که به مقوله تاریخ و هنرهای تجسمی ایران داشت ۱۰۴ فیلم مستند ایران‌شناسی در قالب شش مجموعه مستند و ۶۸ گزارش و مصاحبه مستند از متولیان و صاحب‌نظران بافت‌های شهری تهیه و تولید کرده است. او در فاصله سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۸۸، ۴۸ عنوان پژوهش تصویری، برای تهیه فیلم‌های مستند ایران‌شناسی آماده کارکرده بود که از سال گذشته ۲۸ قسمت آن با عنوان رابطه‌های پنهان آماده و هفت قسمت آن به سفارش شبکه مستند سیما از سوی او تهیه و تولید شد.

این طرح جستجویی است در تاریخ هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی که طی آن حرکت‌های پنهان و مداوم ارزش‌ها، معانی و مفاهیم فرهنگی این سرزمین، از گذشته‌های دور تا به زمانه معاصر، موردبررسی قرار می‌گیرد و به تصویر درمی‌آید.»

انتهای پیام/

کد خبر 1398070128

برچسب‌ها