چالش اطلاع‌رسانی در حوزه گردشگری و راه‌های پیش روی روابط‌عمومی

امروزه گردشگری یک صنعت درآمدزا در تمام دنیاست و دولت ها سعی می کنند تا نسبت به سایر کشورها پیشی بگیرند. بازدید از دیوار چین و عجایب هفت‌گانه دنیا برای کشورهای مبدأ میلیاردها دلار درآمد بدون سرمایه‌گذاری پدید آورده است.

کشور ایران با وجود داشتن جاذبه های فراوان گردشگری از جمله مذهبی و زیارتی، تاریخی، فرهنگی، طبیعی، معنوی و هزاران جاذبه دیگر، متاسفانه بخش اندکی از درآمد خود را از طریق صنعت گردشگری تامین می کند. گردشگری یکی از زیر بخش های عمده خدمات در اقتصاد کشورهاست که درآمد جهانی حاصل از آن همه ساله بالغ بر صدها میلیارد دلار است.

امروزه همه مردم در تمام دنیا پذیرفته اند که توریست صرف نظر از جهات علمی و فرهنگی یک منبع درآمد اقتصادی برای کشورهاست. صنعت گردشگری بدون آن که نیازی به سرمایه گذاری زیاد داشته باشد می تواند اشتغال زایی و درآمدزای ایجاد کند، جامعه ای که مورد توجه گردشگران قرار بگیرد رونق اقتصادی را به همراه خواهد داشت به عنوان مثال می توان خاطر نشان ساخت درآمد کشور اسپانیا از صنعت گردشگری تقریبا 2 برابر درآمد حاصل از فروش نفت ایران است.

این در حالی است که ایران با دارا بودن استعدادها و جاذبه های عمده در صنعت گردشگری که در بعد تاریخی، طبیعی و فرهنگی زبانزد خاص و عام بوده تنها توانسته است چند صد هزار دلار از این درآمد هنگفت را به خود اختصاص دهد. علت این ضعف و ناکامی را باید در کجا جستجو کرد؟

به نظر، یکی از مهم‌ترین ضعف های ما، در بحث اطلاع رسانی گردشگری است.

با توجه به مطالب مطرح شده درخصوص اهمیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی صنعت گردشگری پیشنهاد می شود روابط عمومی های دستگاه های مرتبط با گردشگری مطالب و مواردی چند را در سر لوحه وظایف و تکالیف خود قرار دهند که می توان به شرح ذیل ارائه کرد:

1. شناسایی جاذبه های گردشگری و بهره گیری از ابزارهای اطلاع رسانی جهت معرفی به جهانگردان

2. شناسایی و رفع موانع احتمالی جهت توسعه و بسط این صنعت در کشور

3. برقراری ارتباط مستمر با سازمان های بین الملل فعال در زمینه گردشگری

4. ترغیب و تشویق بخش خصوصی در جهت فعالیت در بسط این صنعت

5. شناسایی، تنظیم و تدوین برنامه های آموزشی در زمینه گردشگری

6. بررسی قوانین و مقررات مرتبط به گردشگری و استانداردهای علمی و وضعیت آن در کشور

7. شناسایی نیازها، خواسته ها و انتظارات گردشگران در ایجاد تناسب لازم بین آن خواسته ها و امکانات، خدمات موجود در کشور

8. بررسی زمینه ای اخلاق و بهره گیری از سیستم پیشنهادات جهت بهبود فعالیت توریسم

9. شناسایی زمینه های مشارکت و حضور فعال مردم در صنعت گردشگری

10. برگزاری جلسات گفت و گوی آزاد برای روشن شدن زمینه های مرتبط با این حوزه کاری

11. تهیه و تنظیم طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی در این زمینه

12. گردآوری و طبقه بندی اطلاعات مربوط به گردشگران و بازدیدکنندگان از کشور

13. بررسی روند ورود توریست به کشور و شناسایی موانع و مشکلات ورود توریست به کشور

14. بررسی الگوها و روندهای جهانی و منطقه ای توریسم و مقایسه با شرایط فعلی کشور

15. بررسی ویژگی های مناطق گردشگری موجود یا بالقوه کشور

16. بررسی و طبقه بندی جاذبه های توریستی کشور و اولویت بندی آن ها

17. بررسی الگوهای فرهنگی، اجتماعی مرتبط با گردشگری و شناسایی مغایرت آنها با کشورهای مبدأ

18. شناسایی فرصت ها و مشکلات و محدودیت های عمده بر سر راه توسعه توریسم

19. کمک و همکاری با متولیان حفظ و نگهداری ابنیه و مکان های تاریخی کشور

20. دعوت و پذیرایی از مجریان تورها، عکاسان و نویسندگان در زمینه مسائل گردشگری

21. شرکت در نمایشگاه های گردشگری

22. برگزاری سمینارها و نمایشگاه های جهانگردی و گردشگری در کشور

23. بررسی و تحلیل نظر هتلداران و متولیان امور توریسم

زمینه های فوق بخشی از فعالیت های عمده ای است که روابط عمومی ها می توانند در زمینه های صنعت توریسم انجام دهند، بدیهی است چون گردشگری از لحاظ اقتصادی دارای اهمیت زیادی است و دولت ها نیز تمایل به بهره گیری و بهره برداری از آن را دارند می توانند با یک زمینه فکری در جامعه به تمامی ابعاد آن آشنا و واقف شوند و تلاش هایی جهت آشنا شدن بهتر مردم و گسترش فعالیت های آن نیز برداشته شود.

* مدیر روابط‌عمومی و امور فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی

انتهای پیام/

کد خبر 1398080126

برچسب‌ها