«ساری ۲۰۲۲» فرصتی بسیار مناسب برای توسعه اقتصاد گردشگری مازندران است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت: «طراحی سازوکار انتخاب و اعطای امتیاز پایتخت گردشگری و برای یک سال می‌تواند به توسعه پایدار گردشگری و اقتصاد محلی، افزایش سطح رفاه و زندگی مردم استان میزبان کمک کند.»

سیف‌الله فرزانه امروز یکشنبه 12 آبان 98 در گفت‌و‌گو با خبرنگار میراث آریا، تصریح کرد: «این‌که آغاز این پروژه در ایران، از مازندران است، افتخار بزرگی محسوب می‌شود. این فرصت برای استان بسیار مهم است و از حالا باید برای سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی‌ها را آغاز کنیم.»

او با اشاره به رشد گردشگری به نسل سوم یا گردشگری خلاق افزود: «آنچه در ۶ دهه فعالیت گردشگری در مازندران دیده شد، فعالیت‌هایی مبتنی بر طبیعت و جنگل و دریا بود. در حالی که امروز کشورهای پیشرو دیگر در صنعت گردشگری به حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، آداب و رسوم و بسیاری از شاخه‌های دیگر توجه دارند و از آن سود کسب می‌کنند.»

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران بیان کرد: «طرح پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو نگاهی ویژه‌تر به گردشگری نسل سوم دارد؛ چراکه ما اشتراکات زیادی با کشورهای عضو اکو در حوزه مسائل فرهنگی اعم از موسیقی، سبک زندگی، آداب و رسوم و بسیاری از معیارهای اجتماعی دیگر داریم و این نزدیکی می‌تواند امتیازی برای گردشگری باشد.»

فرزانه با اشاره به نقش محوری مردم در این رویداد ادامه داد: «هرچند که برنامه‌ریزی‌ها باید توسط مدیران انجام شود، اما بخش اصلی چنین میزبانی‌های بین‌المللی که مستقیم به ابعاد مختلف اجتماعی ارتباط دارند را به ‌ویژه در بازه زمانی اصلی رویداد، مردم به عهده دارند؛ چراکه سود این رویداد نیز در نهایت به شهروندان می‌رسد.»

رویداد ساری 2022 مانند جام جهانی اهمیت دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران، میزبانی از رویداد پایتخت گردشگری در گستره‌ای بین‌المللی را به میزبانی از مسابقات ورزشی آسیایی یا بازی‌های جام جهانی تشبیه کرد و افزود: «این رویداد محدود به ابتدا تا انتهای سال 2022 نیست و باید در نظر داشته باشیم که از همین حالا برای مازندران آغاز شده است، زیرا باید مازندران را برای میزبانی از این رویداد بین‌المللی آماده کنیم.»

او ادامه داد: «طراحی برنامه‌های فرهنگی، تفریحی، ورزشی، هنری، آماده‌سازی زیرساخت‌ها و افزایش سرعت اجرای پروژه‌های زیرساختی استان و در یک کلام شتاب دادن به روند توسعه استان برای بهره‌برداری از این فرصت مهم باید در دستور کار همه مدیران و البته مردم قرار گیرد.»

اشتراکات فرهنگی کشورهای عضو اکو فرصتی برای رونق گردشگری

او تاکید کرد: «اشتراکات فرهنگی بین کشورهای عضو اکو، پوشش رسانه‌ای و استفاده از فناوری‌های ارتباطی میان کشورهای عضو می‌تواند زمینه را برای افزایش تعداد گردشگران ورودی از کشورهای عضو فراهم کند.»

فرزانه در تشریح اهداف اصلی طرح پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو که در طرح توجیهی به عنوان اولویت‌ها مد نظر قرار گرفته است، گفت: «تشویق کشورهای عضو برای تهیه برنامه‌های ملی به منظور توسعه شهرهای گردشگری با هدف فقرزدایی و توسعه پایدار اقتصادی، افزایش توجه به طبیعت‌گردی، گردشگری مذهبی، گردشگری سلامت و گردشگری میراث در میان کشورهای عضو، بالا بردن استانداردهای زندگی شهری، افزایش آگاهی عمومی مردم کشورهای عضو اکو از جاذبه‌های توریستی، منابع و امکانات موجود در این کشورها به منظور تشویق گردشگری ورودی و ایجاد رقابت مثبت بین کشورهای عضو به منظور رشد گردشگری آنها برخی از اهداف این طرح هستند که جوامع میزبان باید در برنامه‌ریزی‌های خود به آنها توجه داشته باشند.»

انتهای پیام/

کد خبر 1398081229

برچسب‌ها