آب‌انبارهای شهر کندر در شهرستان خلیل‌آباد مرمت می‌شود

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خلیل‌آباد گفت: «آب انبارهای شهر کندر با همکاری شورای اسلامی و شهرداری کندر مرمت می‌شود.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، محمدجواد بلبلی با اعلام این خبر افزود: «در راستای انعقاد تفاهم‌نامه بین میراث‌فرهنگی شهرستان خلیل‌آباد و شورای اسلامی و شهرداری کندر مقرر شده است که مرمت سردر این آب انبارها توسط شهرداری انجام شود.»

او ادامه داد: «این مرمت با نظارت کارشناسان میراث‌فرهنگی انجام خواهد شد.»

بلبلی یاد آور شد: «شهر کندر دارای بناهای تاریخی باارزش از جمله حوض چهل پایه، آب انبارهای شماره یک و دو و همچنین تپه تاریخی کندر است.»

این آب انبارها از دو بنای همجوار تشکیل شده‌اند، آب انبار شماره یک به شماره 13337 و آب انبار شماره 2 به شماره 13306 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

این ابنیه از جمله آثار عام‌المنفعه هستند که آب انبار اولی به دستور حاجی حاتمی و به دست توانای حاج علی اصغر بنایی در حدود 70 سال پیش ساخته شده و آب انبار دیگر ده سال بعد از آن به سفارش حاج اصغر رحمانی و به دست استاد شعبان بنا شده است. این آب انبارها با استفاده از آجرهای 30 و 20 سانتی‌متری مربع شکل ساخته و گنبدی مخروطی بر فرازشان استوار شده است. پلان هر دو بنا به شکل دایره بوده و مخزن آنها از استوانه‌ای به عمق 10 و 10.5 متر تشکیل شده است. 

کندر در فاصله 15 کیلومتری مرکز شهرستان خلیل‌آباد در استان خراسان رضوی قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 139809039

برچسب‌ها