کتاب «آشنایی با محصولات عکاسی پایه شیشه‌ای تاریخی» منتشر شد

کتاب «آشنایی با محصولات عکاسی پایه شیشه‌ای تاریخی: آسیب‌شناسی و فناوری ساخت» به‌قلم سحر نوحی و با همکاری زهرا اسدیان و ویراستاری علمی منیژه هادیان دهکردی توسط مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، این کتاب در چهار بخش به گردآوری اطلاعات پایه و تکمیلی در خصوص انواع محصولات عکاسی پایه شیشه‌ای، با بررسی و ارائه نمونه‌هایی از آثار متعلق به آلبوم‌خانه کاخ گلستان و صرفاً مطالعه مواد به کار رفته در عکس‌ها، انواع آسیب‌ها، روش‌های شناسایی و شرایط بهینه نگهداری آن‌ها پرداخته است.

در پیش‌گفتار این کتاب آمده است:

«با گذشت بیش از یک قرن و نیم از اختراع عکاسی همچنان عکس، یکی از اسناد مهم در زمینه بازیابی و دستیابی به تصویری از فرهنگ و تمدن گذشته است. محصولات این هنر، که در بستر نگاه عینی به جهان شکل گرفته است به دلیل همبستگی بی بدیلش به واقعیت، جز گویاترین و روشن‌ترین میراث‌فرهنگی هر کشور و قومی به شمار می‌رود.»

همچنین در این کتاب در خصوص شروع هنر عکاسی و ورود آن به ایران چنین گفته شده است:

«هنر عکاسی که در اروپا پا به عرصه ظهور گذاشت، در اندک زمانی مرزهای جغرافیایی را درنوردید و به اقصی نقاط جهان از جمله ایران راه یافت. این فن و هنر یکی از نشانه‌های دوران تجدد بود که در دوره قاجار، با اختلاف تاریخی ناچیزی از اروپا، در ایران ظهور و در معرفی این دوره نقش بسیار مهمی ایفا کرد. عکاسی در ایران از دهه 1250 هجری قمری آغاز شدو این هنر در دوران ناصری به اوج شکوفایی خود رسید.»

موضوع مورد بحث این کتاب بیشتر شناخت مواد به‌کار رفته، تکنیک ساخت، آسیب‌شناسی و فن‌شناسی این دسته از آثار است و نویسنده در آن سعی کرده تا با تکیه بر تخصص خود به بررسی علمی این محصولات هنری بپردازد.

انتهای پیام/

کد خبر 1398112126

برچسب‌ها