پایان مرحله نخست مرمت مجموعه آسبادخانه و باغ میرزارجب خراسان جنوبی

مرحله نخست مرمت مجموعه آسبادخانه و باغ میرزارجب روستای نوغاب هندوالان، شهرستان درمیان خراسان جنوبی پایان یافت.

به گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، محمدعلی بزرگمهر مدیر پایگاه فرهنگی آسبادهای تاریخی خراسان جنوبی در رابطه با مجموعه آسبادخانه و باغ میرزارجب عنوان کرد: «این مجموعه در ضلع جنوبی روستای تاریخی نوغاب در شهرستان درمیان و تقریبا در فاصله 85 کیلومتری شرق بیرجند و 15 کیلومتری غرب اسدیه قرار دارد.»

 او افزود: «این مجموعه به همت فردی به نام میرزارجب که فردی خلاق و مبتکر بوده در خارج از محدوده روستای نوغاب و در اواخر دوره قاجار شکل گرفته و به مرور توسعه یافته است.»

مدیر پایگاه فرهنگی آسبادهای تاریخی خراسان جنوبی اضافه کرد: «این مجموعه شامل یک بخش مسکونی دو طبقه که در طرفین آن دو آسباد وجود دارد و همچنین یک باغ وسیع در ضلع جنوب آن است. باغ این مجموعه از قنات روستا مشروب شده و می‌توان گفت فضاهای معماری آن به صورت تدریجی شکل گرفته و فاقد نقشه معمارانه اولیه است. به گفته بزرگان روستا تمام ساخت و سازهای این بنا توسط خود میرزا رجب انجام شده که تخصص معماری نداشته و با توجه به هوش و ذکاوتی که داشته این فضاها را با هم ترکیب کرده است.»

بزرگمهر گفت: «در طرفین این خانه دو آسباد و فضاهای دیگر برای نگهداری احشام و چند انبار وجود دارد. باقی فضاها در طبقه همکف به نظر غیرمسکونی است و طبقه دوم به فضاهای نشیمن و مهمانخانه اختصاص داشته است. کل فضاهای معماری این اثر از خشت و گل و اندکی سنگ ساخته شده است.»

او اشاره کرد: «خانه و آسباد میرزا رجب به همت بازماندگان آن مرحوم در اختیار میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شورای اسلامی و دهیاری روستا قرار گرفت و کار مرمت آن از سال 97 شروع و در سال 98 پایان یافت. یکی از کارهای اساسی صورت گرفته بازسازی پوشش فروریخته است که بخش عمده کار بود »

بزرگمهر مجموعه اقدامات انجام شده را شامل پی بندی، مرمت جداره های خشتی، بازسازی سقف های خشتی و اجرای اندود کاری و کاه گل نما و بام برشمرد و به احیای فضاهای معماری در آینده توسط میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد و گفت: «در تلاش برای ایجاد کاربری های فرهنگی در این مکان هستیم.»

انتهای پیام/

کد خبر 1398112743

برچسب‌ها