گردشگری و نقش آن در جهش توليد

گردشگری به‌عنوان پیشخوان توسعهٔ کشور وظیفه سنگینی در راستای تحقق شعار «جهش تولید» دارد، شعاری که با لحاظ توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشور توسط مقام معظم رهبری تبیین و انتخاب‌ شده تا بتوان با اقدامات انجام‌شده در سال رونق تولید، جهش مناسبی در تولید، ایجاد اشتغال پایدار، رفع وابستگی به تولید و فروش نفت و افزایش اعتماد به توانایی نسل جوان و انقلابی داشت.

دراین‌بین گردشگری با توجه به خاصیت اشتغال‌زایی پایدار، زودرس بودن نتایج سرمایه‌گذاری، فراگیری آن در ایجاد اشتغال برای نیروهای متخصص و آموزش‌دیده، امکان استفاده از ظرفیت نیروهای ساده و... می‌تواند موتور محرک مناسبی برای تحقق شعار سال باشد.

برخورداری مناسب بیشتر نقاط کشور از ظرفیت‌های گردشگری، آمادگی برای پررنگ کردن نقش گردشگری در سند توسعه استان‌ها، گسترش فرهنگ سفر و گردشگری در بین تمامی اقشار جامعه و... پتانسیل‌های بالقوه توسعه گردشگری است که امکان مناسبی را برای نقش‌آفرینی بیشتر صنعت توریسم در سال «جهش تولید» فراهم کرده است.

توسعه متوازن تمامی مناطق مستعد گردشگری، ایجاد تأسیسات گردشگری در مناطق نمونه گردشگری، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در پتانسیل‌های بالقوه توریسم، بهره‌برداری از آب‌های گرم و ظرفیت‌های درمانی کشور در راستای توسعه گردشگری سلامت، استفاده از ظرفیت شهرک‌های صنعتی برای توسعه گردشگری صنعتی و تجاری، بهره‌برداری از ظرفیت آب‌بندها و سدهای آبی کشور برای توسعه گردشگری آبی، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای بهره‌برداری از بناهای تاریخی و تبدیل آن‌ها به تأسیسات گردشگری (اقامتی و پذیرایی)، کمک به تولید صنایع‌دستی فاخر و ایجاد امکان بازاریابی و فروش صنایع‌دستی و ... می‌تواند در قالب برنامه جامع «جهش صنعت گردشگری» مطالعه و تبیین شود تا با تعیین اولویت‌های برنامه‌های اجرایی، بتوان گامی مؤثر در توسعه گردشگری برداشت.

حال بر فعالان و دست‌اندرکاران صنعت گردشگری واجب است تا فرصت شعار سال در تبیین نقش توسعه گردشگری برای ایجاد اشتغال پایدار، رونق کسب‌وکار و ... غنیمت دانسته و زمینه ارتقاء این صنعت را در برنامه‌ها و مطالعات آمایش سرزمین، طرح‌های جامع و اسناد توسعه استان‌ها و.. فراهم نمایند.

نکته آخراین که توجه به نقش تبلیغات و بازاریابی در سطوح ملی و بین‌المللی، توسعه گردشگری کشور است که ازجمله امور مغفول ماندهٔ صنعت گردشگری به شمار می‌رود، داشتن برنامه جامع تبلیغات و بازاریابی، انتخاب بازارهای هدف استان‌ها، حضور هدفمند در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی گردشگری، تولید محتواهای بازاریابی علمی و ارائه وسیع آن در شبکه‌های اجتماعی، پررنگ کردن نمایشگاه سالیانه گردشگری کشور در تقویم wto برای برنامه‌ریزی و حضور گردشگران و علاقه‌مندان خارجی در نمایشگاه، استفاده از ظرفیت جشنواره‌های بومی و محلی برای توسعه فرهنگ گردشگری و ... ازجمله اقدامات ضروری است که در کنار توجه به امر مهم آموزش در دو سطح کارشناسی برای فعالان حوزه گردشگری و عمومی برای عامه مردم در قالب آموزش نحوه مهمان‌نوازی از گردشگران و فرهنگ برخورد با گردشگر، می‌تواند موتور محرک گردشگری را با سرعت بیشتری به‌سوی اهداف پیش‌بینی‌شده رهنمون سازد.

 

* معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین​

انتهای پیام/

کد خبر 139901155

برچسب‌ها