تأثیرات فضای مجازی در گسترش گردشگری و صنایع‌دستی

امروزه به واسطه پدیده جهانی شدن و گسترش روز افزون فضاهای مجازی و تاثیرات روزافزون آن بر حوزه های مختلف کسب و کار و زندگی مردم و تحول سریع و تسهیل امور را با ایجاد بسترهای یکپارچه فراهم کرده است. فعالیت گردشگری و صنایع دستی امروزه به عنوان یکی از مهمترین وپویا ترین فعالیت ها در جهان مطرح است.

به عبارتی توسعهٔ فعالیت گردشگری و صنایع‌دستی به ویژه برای کشورهای در حال توسعه که با معضلاتی همچون میزان بیکاری بالا محدودیت‌های منابع ارضی و اقتصاد تک‌محصولی مواجه هستند از اهمیت فراوان برخوردار است.

امروزه در عرصهٔ توریسم جهانی و فروش صنایع‌دستی، فضای مجازی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یکی از ارکان اساسی، نقش تعیین کننده‌ای درامکان بهره‌گیری کشورها از توان ظرفیتی خود را دارند.

با توجه به‌سرعت بالای پیشرفت و گسترش روزانه فناوری و به استدلال از آمارهای جهانی، در آینده نه چندان دور کشورهای فاقد زیرساخت‌های مناسب در زمینه ارتباطات و فضای مجازی عملاً از چرخهٔ رقابت‌های جهانی و منطقه‌ای گردشگری حذف خواهند شد.

با وجود به آن‌که پیش از چهل سال از راه‌اندازی شبکهٔ جهانی اینترنت می‌گذرد، دنیا در عرصهٔ مجازی تنها در دههٔ اخیر توانسته است بخش‌های مختلف زندگی مردم را تحت تأثیر واقعی قرار دهد.

توسعهٔ مداوم شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در طول دههٔ گذشته تأثیر بسزایی بر کل فعالیت گردشگری و فروش صنایع‌دستی بر جای گذاشته است و سیستم‌های اطلاعاتی، مدیریتی و مخابراتی را درگیر کرده به طوری که تمامی تجهیزات، کالا و امکانات را برای ارائه خدمات بهتر برای توریسم و علاقه‌مندان به صنایع‌دستی به کار خواهد گرفت.

فضای مجازی توانایی صنعت را در امر توسعه، مدیریت و بازاریابی محصولات صنایع‌دستی و تورهای گردشگری به‌صورت جهانی مشخص می‌کند، بنابراین استفاده بهینه از فضای مجازی برای رقابت و موفقیت در فعالیت‌های گردشگری و صنایع‌دستی و زیرمجموعه آن ضروری است.

آمار بالای گرایش کاربران اینترنتی به سمت گردشگری الکترونیک و خرید و فروش صنایع‌دستی در فضای مجازی دلیل مستندی است برای پرداختن به موضوعی که ضرورت انکارناپذیر هزاره سوم بوده و برای پیشرفت و ارائه خدمات بهتر نیازمند تغییرات اساسی است.

گردشگری مجازی و فروشگاه‌های مجازی صنایع‌دستی طی چند سال اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته به طوری که در بازخوردهای بین‌المللی توانسته علاوه بر رضایت‌مندی استفاده‌کنندگان، سودآوری خوبی را نیز به دنبال داشته باشد و نفوذ وب‌سایت‌های گردشگری و فروشگاهی نشان می‌دهد این روزها افراد بسیاری به اینترنت دسترسی دارند و استفاده از خدمات فضای مجازی برای رزرو خدمات اسکان و حمل‌ونقل و خرید برخی از کالاهای مرتبط به گردشگری و صنایع‌دستی امری کاملاً طبیعی شده است.

به وجود آوردن یک زیرساخت مناسب برای استفاده سریع و آسان برای اتصال به اینترنت و شبکه‌های گسترده اطلاعات برای گردشگران و علاقه‌مندان به صنایع‌دستی از مزایایی است که به روند رشد موضوع گردشگری و صنایع‌دستی کمک بسزایی می‌کند.

امروزه گردشگری الکترونیک به دلیل همگام کردن گردشگری با تکنولوژی اطلاعات، یکی از مؤلفه‌های اساسی در توسعهٔ این فعالیت به شمار می‌آید و مدت چندانی از ظهور آن نمی‌گذرد و حاصل ترکیب حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی با حوزه فناوری اطلاعات است. که این حوزه‌ها از متداول‌ترین انواع کسب‌وکار درآمدزا و مولد فرصت‌های شغلی در جهان امروز به شمار می‌روند.

مفهوم گردشگری مجازی و الکترونیکی به تمامی اجزای تجارت در حوزه گردشگری اشاره کرده و به مواردی همچون کسب‌وکار الکترونیک، تحقیق و توسعهٔ الکترونیک و ارائه خدمات  و در عین حال به مجموعه‌ای از پایگاه‌های اینترنتی و استانداردها و پروتکل‌های خاص می‌پردازد که با تولید و بازنشر اطلاعات در ساختارهای مختلف از قبیل متن، عکس و تصویر، کاتالوگ و بروشور، پیام‌های تبلیغاتی و حتی خدمات معنا می‌دهد.

گردشگری و صنایع‌دستی در چارچوب فضای اینترنتی؛ وسیله‌ای کارآمد است که با به‌کارگیری آن یک علاقه‌مند به گردشگری و صنایع‌دستی می‌تواند در زمان کوتاه با هزینه بهینه و با یک برنامه هدفمند و هدایت‌گر به مکانی خاص مسافرت کند. و یا صنایع‌دستی موردعلاقه خود را خریداری کند.

در بیان جامع‌تری می‌توان گفت گردشگری الکترونیک اشاره به تمامی خدماتی دارد که در گذشته گردشگران به‌صورت سنتی از آن‌ها استفاده می‌کردند و امروزه می‌توانند به‌صورت الکترونیکی و از طریق فضای اینترنت به این امکانات دسترسی داشته باشند.

پیشنهاد‌ها و راهکارهای نقش فضای مجازی در توسعه گردشگری و صنایع‌دستی:

-ایجاد وب‌سایت و بانک اطلاعاتی جامع و تخصصی هتل‌ها و تورهای گردشگری و مراکز خدمات‌رسانی برای گردشگران داخلی و خارجی.

-ایجاد گروه‌ها یا تالارهای گفتگوی عمومی چندزبانه برای ایجاد رابطه بین کاربران علاقه‌مند به صنعت‌های گردشگری و صنایع‌دستی.

-ایجاد بانک اطلاعاتی برای معرفی مناطق گردشگری و صنایع‌دستی استان‌های کشور برای شناخت بیشتر گردشگران و علاقه‌مندان با بهره‌گیری از کارشناسان و متخصصان این عرصه‌ها.

-ایجاد سیستم خبررسانی گردشگری.

-ایجاد طرح‌های جامع گردشگری الکترونیک با استفاده از فراخوان مقالات و ایده‌ها.

-ایجاد بانک جامع مجازی برای شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی، ریلی، جاده‌ای، دریایی و درون‌شهری در راستای تمرکز بر ارائه بهتر خدمات به گردشگران.

-ارائه خدمات آنلاین توسط مراکز تهیه غذا، رستوران‌ها، مراکز خدماتی و پوشاک و… به گردشگران به‌خصوص گردشگران خارجی.

-ارائه خدمات الکترونیکی توسط تمامی بانک‌های معتبر در مناطق گردشگری.

-ایجاد فروشگاه‌های آنلاین محصولات صنایع‌دستی با ارائه خدمات باربری، پستی و بانکی داخلی و بین‌المللی.

و در آخر باید افزود که توسعهٔ فضای مجازی و توسعهٔ گردشگری و صنایع‌دستی وابسته به هم هستند. سازمان‌های فعال در عرصه گردشگری و صنایع‌دستی از طریق توسعهٔ بازاریابی به‌وسیلهٔ امتیازات فضای مجازی می‌توانند به عملکرد بالاتری دست پیدا کنند.

فضای مجازی و شبکه‌های ارتباطی ابزارهایی را ایجاد می‌کنند که باعث تکامل عرضه و تقاضا از طریق تسهیل ارائه نیازهای موجود می‌شود و بهره‌گیری از این فناوری‌ها و نرم‌افزارها، شبکه‌های جدیدی را فراهم می‌کنند تا ارتباط بین متقاضی و ارائه‌دهنده به‌آسانی شکل گیرد و در نتیجه فعالیت در عرصه گردشگری و صنایع‌دستی گسترش و تسهیل شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1399022139

برچسب‌ها