کاخ‌دژ زیویه نماد قدمت تاریخی سقز

قلعه باستانی زیویه سقز، واقع در استان کردستان یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین آثار به جا مانده از دوران تاریخی کشور است.

تپه باستانی زیویه در شهرستان سقز یکی از مهم‌ترین شهرستان‌های استان قرار گرفته و یکی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی کردستان است که به عنوان نماد قدمت این شهرستان شناخته می‌شود.

این شهرستان در شمال غربی استان کردستان و در همسایگی استان آذربایجان غربی است. مرکز این شهرستان در فاصله 187 کیلومتری شهر سنندج قرار گرفته است. وجه‌تسمیه سقز ریشه در قدمت این شهر دارد و مربوط به آن زمانی است که قوم سکا در زمان اتحاد اقوام ماد این شهر را به عنوان پایتخت خود به نام اسکیت یا ساکز انتخاب کردند.

نام امروزی سقز از نام قوم سکا، اسکیت و سکز به یادگار مانده است. شهر سقز در سرزمین اقوام مانائی و مادی و بر سر راه کاروانی از همدان به آذربایجان، زنجان، قزوین و ری قرار داشته و به دلیل موقعیت چهارراهی، از مراکز مواصلاتی دنیای قدیم بوده است.

 قلعه کاخ دژ باستانی زیویه بر روی یکی از کوه‌های نسبتاً مرتفع در 55 کیلومتری جنوب شرقی شهر سقز و در روستای زیویه واقع شده و حدود 700 سال پیش از میلاد در دوره حکومت اقوام ماد و مانائی ساخته شده است.

 زیویه هم از نظر معماری و هم از نظر آثار هنری یکی از شاخص‌ترین و با ارزش‌ترین مکان‌ها دوره تاریخی محسوب می‌شود، طی چند فصل کاوش‌های علمی و باستان‌شناسی که سال 1354 تا سال 1380 ادامه پیدا کرد، نتایج قابل‌توجهی در زمینه شناخت معماری آن به دست آمد.

 از جمله اشیای به دست آمده در کاوش‌های مختلف در تپه زیویه، قطعات منحصر به فرد عاج منقوش بود که نقوش حیوانی و صحنه شکار اساطیر روی آن حک شده است و از ارزش ویژه‌ای برخوردار هستند. از روی دو نمونه از آن‌ها، نقش برجسته منطقه گردشگری آبیدر سنندج طراحی، بزرگنمایی و ساخته شده که هم اکنون در این منطقه گردشگری نصب و تبدیل به یک مکان گردشگری شده است.

 این قلعه عظیم شامل قسمت‌های مختلف از جمله سالن‌ها، حیاط‌ها، اتاق‌های متعدد، تالار ستون‌دار، انبار غله، ورودی اصلی با پلکان سنگی و قسمت‌های مختلف دیگر بوده است.

از مهم‌ترین اشیای به دست آمده در تپه باستانی زیویه می‌توان به سر عقاب طلایی کم‌نظیر، گردنبند طلایی بسیار با ارزش به لحاظ تاریخی و هنری اشاره کرد که هم اکنون در موزه آثار ملی کشور نگهداری می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر 1399022543

برچسب‌ها