بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریفزاده رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه امروز شنبه 10 خرداد 99 با اعلام این خبر گفت: «این اثر توسط مریم گشادهرو هنرمند رشته نقاشی روی پارچه به اجرا در آمده است.»
او هنر نقاشی روی پارچه به شیوه مقاومسازی (باتیک) را از زمینههای هنری عمیقی دانست که ضمن داشتن پیام از لحاظ زیباییشناسی و صورت، دارای جایگاهی والا و پتانسیل بالای کاربرد، بررسی و یادگیری است.
شریفزاده تصریح کرد: «هنرمند باتیک باید در نحوۀ اجرای تکنیکهای باتیک توانمند و خلاق باشد و بداند رنگها، نقوش و طرحهای مختلف را چگونه اجرا کند زیرا که از ویژگیهای مهم باتیک غوغای رنگ است.»
او گفت: «با توجه به نقش حاکم در این اثر (گل و مرغ دوره قاجار) که از شاخههای نقاشی ایرانی است، بیشک حضور رنگ نقش مهمی در تولید اثر دارد که در این تجربه رنگهای قهوهای، طلایی، سبز، زرد، نارنجی و طیف قرمز بیشتر استفاده شدهاند.»
رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه گفت: «از آنجا که در دوره قاجار درونمایه گل و مرغ جنبه کاربردی در وسایل تزیینی و کاربردی داشته است، در این پروژه سعی شده تا انتقال گل و مرغ از جلد کتاب به پارچه و اثر هنریکاربردی رومیزی به شیوه نقاشی باتیک اجرا و تأثیر شیوۀ اجرای آن مورد مشاهده قرار گیرد.»
او درک هنر گل و مرغ در دوره قاجار و حفظ امانت در انتقال زیباییهای آن، معرفی ارزشهای هنری باتیک و توسعه آن با ارتقای طرح گل و مرغ و تولید اثر هنری کاربردی رومیزی با ابعاد 105 در 105 و پاسخ به نیازهای هنری، آموزشی و پژوهشی را از اهداف اجرای این طرح برشمرد.
انتهای پیام/