آغاز طرح‌های عمرانی و زیرساختی در محوطه تاریخی ریوی مانه و سملقان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از آغاز طرح‌های عمرانی و زیرساختی گردشگری در محوطه تاریخی ریوی شهرستان مانه و سملقان خبر داد.

بهگزارش میراثآریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، حبیب یزدان‌پناه روز دوشنبه 19 خردادماه 99 اظهار کرد: «در سال جاری، چهار میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و تأمین فضاهای مورد نیاز گردشگران در محوطه تاریخی ریوی اختصاص یافت و با توجه به اهمیت علمی و گردشگری این محوطه در رشد صنعت توریسم منطقه، طرح ایجاد سایتموزه گردشگری در محوطه تاریخی ریوی تهیه و مورد تصویب کارگروه گردشگری استان قرار گرفت.»

مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: «نزدیکی این محوطه تاریخی به شهر آشخانه و جاده ارتباطی گرگان به مشهد فرصت مناسبی را برای ایجاد سایتموزه گردشگری و رشد صنعت توریسم در دشت سملقان فراهم کرده است.»

محوطه تاریخی ریوی در سه کیلومتری غرب شهر آشخانه و یک کیلومتری غرب روستای نجف از توابع شهرستان مانه و سملقان قرار دارد. بر اساس پژوهش‌های باستان‌شناسی این محوطه یک استقرارگاه کهن در دشت سملقان بوده که از حدود 3500 سال قبل تاکنون مورد توجه جوامع بشری بوده است.

مهم‌ترین دوران استقراری این محوطه مربوط به دوران‌های هخامنشی، اشکانی و ساسانی بوده که سکونت‌گاه شهری و مرکز استقرار مردمان دشت سملقان بوده است.

این محوطه مدت هفت سال است که هرساله توسط گروه مشترک ایرانی‌آلمانی، با حمایت پژوهشگاه میراثفرهنگی کشور، اداره‌کل خراسان شمالی و مؤسسه باستان‌شناسی آلمان مورد کاوش باستان‌شناسی قرار می‌گیرد و تاکنون بقایای ساختمان‌های خشتی بزرگی مربوط به دوره هخامنشی در آن کشف و مرمت شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1399031949

برچسب‌ها