به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریفزاده روز شنبه 21 تیر 99 با اعلام این خبر افزود: «این پروژه توسط محمدعلی سجادی هنرمند کارگاه سفال به اجرا درآمده است و بر بناهایی تأکید میکند که هماهنگ بافرهنگ و اقلیم سرزمینمان باشد.»
او افزود: «در ساخت این آثار دغدغهها، کنجکاویها و یادآوریهایی نسبت به نظم هندسی، تناسب اجزا و رابطه بین کارکرد آثار معماری و فرم آنها، تزیینات، بیقوارهگی، کجسلیقهگی و بیهویتی معماری معاصر و قطع ارتباط بین معماری گذشته و حال، بهطور مشخص در جغرافیای سرزمینمان مطرح بوده است.»
شریفزاده بابیان اینکه این پژوهش نظری و عملی رویکردی زیباشناسانه و فرمیک نسبت به موضوع معماری دارد و نه نگاه فنی و مهندسی اظهار کرد: «بدیهی است ایدههای اولیه در ساخت این آثار نمونههایی بودند که از گذشته برجایمانده و بسیاری از آنها در موزهها و مجموعههای شخصی در معرض نمایش قرار دارند یا در برخی از منابع مکتوب تصاویری از آنها ارائهشده که البته کمتر مورد توجه دقیق از سوی پژوهشگران قرار گرفتهاند.»
رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی تصریح کرد: «زاویه نگاه ما در طراحی و ساخت این آثار، توجه ویژه به عناصر شاخص معماری ایرانی مانند گنبد، طاق، قوس، پله و... بوده و در ساخت و ارائه اثر سعی بر سادهگرایی و پرهیز از تزئینات و فرمهای پیچیده و توجه به ویژگیهای ماده اولیه (گل رس) مانند رنگ و بافت بوده است.»
او بابیان اینکه برای اجرای این آثار، بیشتر تمرکز بر روش چرخ سفالگری و روش دستی بوده و طرح کلی غالب آثار بر اساس پلان دایره و فرمهای منحنی شکلگرفته است، افزود: «در فرمولاسیون مواد اولیه، دمای پخت و در نهایت رسیدن به استحکام، رنگ و بافت مناسب نیز تلاش زیادی انجام شده است.»
رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی تصریح کرد: «این موضوع میتواند به دلیل پیشینه طولانی و بسیار باشکوه معماری ایرانی، تنوع عناصر و تزئینات و... منبع الهام بسیار ارزشمندی در سرامیک هنری باشد.»
او در تصریح کرد: «بخشی از این آثار پیشتر در چند نمایشگاه مهم همچون نمایشگاه fine craft فرانسه، دو اثر برگزیده برای ارائه در بخش ایران (2019)، نمایشگاه سالانه فجر، انجمن هنرهای تجسمی، فرهنگستان هنر (1398-1397) و نمایشگاه سالانه فجر صنایعدستی معاونت صنایعدستی، خانه هنرمندان اثر برگزیده (1398-1397) ارائه شدهاند.»
انتهای پیام/