خانه تاریخی ساری اصلانی در کرمانشاه مرمت می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه از آغاز آواربرداری و مرمت خانه ساری اصلانی با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون ریال خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، امید قادری یک‌شنبه ۲۶ مردادماه ۹۹ گفت: «در مرحله اول، ضلع غربی ساختمان اندرونی بنا که کاملاً تخریب شده بود با اعتبار شهرستانی توسط اداره‌کل استان بازسازی شد.»

او با اشاره به اینکه در این مرحله تاکنون آواربرداری ضلع شمالی بنا انجام شده و ساختمان از حالت پرخطر قبلی خارج شده است، افزود: «در ادامه مرمت دیواره‌ها و بام ساختمان انجام می‌شود.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه عنوان کرد: «عملیات مرمت خانه ساری اصلانی شامل سنگ‌چینی پایین دیوارهای دور بنا، اندود کاه‌گل سقف و کاه‌گل سراسری دیوارهای ضلع شمال بنا می‌شود.»

او با اشاره به اینکه پیمانکار موظف است تا اواسط شهریورماه امسال کار خود را به پایان برساند، افزود: «روند مرمتی این عمارت تاریخی به‌صورت مستمر ادامه خواهد داشت.»

خانه تاریخی غلام حسین ساری اصلانی مربوط به اواخر قاجار است. تزئینات آجری و طرح‌های متنوع بر بدنه از مشخصه‌های آن است، نمای داخلی دیوارِ حیاط ترکیبی از تزیینات آجری و سطوح گچی است. این بنا بهمن ۱۳۸۴ به شماره ۱۳۹۴۲ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 139905285

برچسب‌ها