سفرهای مدیریت‌نشده، علت موج چهارم کرونا

این روزها در حالی شاهد ورود موج چهارم کرونا به کشور هستیم که در تمام اخبار و اظهار‌نظرهای رسمی و غیر‌رسمی، متهم ردیف اول شیوع این موج، حوزه گردشگری و سفرهای نوروزی معرفی می‌شود.

این اظهار‌نظرها در حالی است که به گواهی بازرسان ستاد ملی مقابله با کرونا و بازرسان وزارت بهداشت در استان‌ها و شهرهای مختلف پروتکل‌های بهداشتی در تمام تاسیسات گردشگری از جمله هتل‌ها، رستوران‌های بین‌راهی، مجتمع‌های خدمات گردشگری و... به خوبی رعایت شده و بر اساس آمار از ابتدای شیوع کرونا در ایران، حتی یک مورد مبتلا به کرونا در هتل‌ها و مراکز گردشگری ثبت نشده است.

اگرچه در نگاه اول می‌توان به این نگرانی مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا حق داد، اما بد نیست مردم خوب کشورمان و مسئولان امر بدانند آنچه که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان اصلی‌ترین متولی سفر در کشور نیز از آن گلایه و انتقاد دارد، سفرهای انبوده، بی‌ضابطه و بدون برنامه‌ریزی است.

در حقیقت آنچه باعث شیوع بیشتر کرونا و آغاز موج چهارم این بیماری در کشور شده، سفرهای مدیریت نشده، بدون ضابطه و غیرهوشمند است که این نوع سفر از ابتدا مورد انتقاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز بوده است، سفرهای مدیریت نشده، انبوه و بدون برنامه‌ریزی سفرهایی است که افراد خارج از تورهای گردشگری و بر اساس سلیقه و تصمیم شخصی خود آن را انجام می‌دهند که نه تنها هیچ نفعی برای صنعت گردشگری کشور ندارد بلکه می‌تواند خطراتی مانند  شیوع بیشتر کرونا را به دنبال داشته باشد.

متاسفانه در نوروز امسال شاهد این بودیم که تعداد بسیار زیادی از شهروندان بدون برنامه‌ریزی با انجام سفرهای انبوه و بدون ضابطه علاوه بر ایجاد مشکلات بیماری کرونا برای خود و خانواده‌هایشان، ناقل این ویروس به نقاط مختلف کشور نیز بودند و این دقیقا همان موضوعی است که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز به آن شدیدا انتقاد دارد، به‌طور حتم زمانی که سفرها با برنامه‌ریزی و تحت نظارت این وزارتخانه انجام شود و در قالب تورهای مجاز سفر و گردشگری شکل گیرد، شیوع ویروس کرونا در دوران سفر کمترین خطر را خواهد داشت کما این که همانگونه که در بالا نیز ذکر شد بر اساس آمار حتی یک مورد به ابتلا به کرونا در تاسیسات و مراکز اقامتی و گردشگری تا کنون ثبت نشده است.

حوزه سفر و گردشگری در حالی به‌عنوان متهم اصلی شیوع کرونا در موج چهارم معرفی می‌شود که این حوزه تا کنون همراهی کامل و صد درصدی با ستاد ملی مقابله با کرونا داشته و در اجرای دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های این ستاد همیشه پیشگام و همراه بوده است. استفاده از هتل‌ها به‌عنوان مراکز قرنطینه بیماران کرونایی و تبدیل آن‌ها به مراکز سلامت، گواهی روشن بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تاسیسات گردشگری و سلامت آن‌ها است.

این همه در حالی است که اگر سفرهای نوروزی و حوزه گردشگری باعث شیوع موج چهارم کرونا شده است، سوالی که پیش می‌آید این است که موج اول، دوم و سوم کرونا را چه عامل یا عواملی به وجود آورد؟ آیا در آن زمان نیز سفر انجام شد؟ بنابر این کاملا واضح است که صنعت پاک گردشگری عامل شیوع کرونا نیست بلکه سفرهای مدیریت نشده باعث گسترش این بیماری است و مقابله با این نوع سفرها نقطه اشتراک وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت بهداشت است.

البته این را نیز نباید فراموش کنیم که موج چهارم کرونا در حالی در کشور آغاز شد که از اواخر اسفند سال گذشته شاهد شلوغی بازار و هجوم تعداد زیادی از مردم برای خریدهای شب عید  بودیم و از همان زمان و البته تا کنون بسیاری از شهروندان در صف‌های شلوغ برای گرفتن مرغ زمان‌های زیادی را صرف می‌کنند. ضمن این که مترو، اتوبوس، بی‌آر‌تی، خطوط هواپیمایی و ... همواره با ازدحام جمعیت روبه رو است و بی‌انصافی است که مقصر اصلی موج چهارم کرونا را صنعت پاک گردشگری معرفی کنیم.

گردشگری صنعتی پاک و دوستدار سلامتی است و به‌طور خاص حتی یکی از شاخه‌های مهم آن گردشگری سلامت است. حال سوالی که پیش می‌آید این است که این صنعت پاک که همواره در کنار وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا قرار دارد و در اجرای بخشنامه‌ها و تصمیمات آن همیشه پیشرو است چگونه می‌تواند عامل اصلی در شیوع موج چهارم کرونا باشد؟ از این رو باید بین سفرهای مدیریت نشده و صنعت پاک گردشگری تفاوت قائل شویم و در  موج چهارم کرونا تمام بخش‌ها و حوزه‌های گردشگری را به یک چشم نبینیم.

 

انتهای پیام/

کد خبر 1400011533

برچسب‌ها