۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
کد خبر 140002116

استان اردبیل

روستای «شال» در جنوبی ترین نقطه استان اردبیل، با آب و هوای مطبوع و خنک و باغات و درختان میوه، همه ساله پذیرای گردشگران مناطق مختلف کشور است و هنوز رنگ و بوی تمدن و فرهنگ کهن را در خود جای داده است.

«شال» به فاصله ۴۴ کیلومتری از شهرستان خلخال و در مسیر منتهی به ماسوله، با قدمتی بیش از ۵ هزار سال در بخش شاهرود خلخال واقع شده و جاذبه های طبیعی و کهن آن واقعا دیدنی است. در لحظه ورود به روستای شال، سرسبزی و باغات میوه، چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

مردم شال به زبان تاتی صحبت می‌کنند. زبان تاتی از بقایای زبان قدیم آذربایجان است که بین 1000 تا 1500 سال قبل از میلاد مسیح وجود داشته و زبان مردم کلیه مناطق آستارای شمالی، آستارای گیلان و اردبیل تا دریاچه ارومیه بوده است. این زبان که هم اکنون در بیشتر مناطق از بین رفته است، همچنان زبان اصلی مردم روستای شال محسوب می‌شود.

از بلندای کوهسار زیبای «پلنگا» و ارتفاعات قله شاه معلم، می توان زیبایی این روستا را عین کف دست دید و لذت برد. این روستای زیبا که سرشار از باغ‌های میوه است، دارای چشمه‌سارهای کهن از جمله شیران چشمه در بالادست روستا است که باغ‌های میوه از آن تغذیه می‌کنند.

از محصولات و صنایع دستی این روستا می‌توان به شال و پیراهن پشمی، گلیم، جوراب و ... اشاره کرد که توسط زنان هنرمند آن بافته می‌شود.

برچسب‌ها