تلاش و پایداری در راه دانش را می‌توان از خیام آموخت

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پیامی فرا رسیدن ۲۸ اردیبهشت روز ملی خیام را به همه پژوهندگان، دانشوران و دوستداران فرهنگ و ادبیات تبریک گفت.

به‌گزارش میراث‌آریا، در پیام دکتر علی‌اصغر مونسان آمده است:

«28 اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری، بخشی از عظمتی است که سربلندی ایرانیان را در نگاه مردم جهان یادآوری می‌کند. خیام، حکیمی بی‌بدیل در علوم روزگار خود بود که تا قرن‌ها بعد کتب و رسائل او در دانشگاه‌های دنیا تدریس و بررسی می‌شد.

خدمات حکیم عمر خیام به دانش بشری در یک حوزه متمرکز نیست. او در گاه‌شماری یکی از دقیق‌ترین تقویم‌های جهان را محاسبه کرد. در نجوم سال‌ها پیش از کپرنیک و گالیله بر مرکزیت خورشید و گردش سیارات به دور آن اشاره کرد و در ریاضیات نخستین دانشمندی بود که توفیق حل معادلات سه مجهولی را یافت.‌

مثلث خیام- پاسکال، دو جمله‌ای خیام- نیوتن و بررسی و اثبات نسبت‌ها در هندسه اقلیدسی همه حاصل تلاش ذهن مشعشع حکیم عمر خیام است. او در موسیقی، فلسفه و نجوم و رسائل، کتب بسیاری نوشته اما شهرت او بیش از هر چیز در زمینه ادبیات است.

رباعیات خیام توسط ادوارد فیتز جرالد به انگلیسی برگردانده شده و در دنیای انگلیسی زبان‌ها، به سرعت مقبولیت عام یافته است. آندره ژید، مارک تواین و تی اس الیوت، از جمله چهره‌های ادبی شاخصی هستند که تحت تاثیر اشعار او قرار گرفته‌اند و این تاثیر در آثارشان مشهود است.

در روزگار کنونی آنچه از خیام می‌توان آموخت، تلاش و پایداری در راه دانش است. امروزه کشور عزیز ما برای گذر از تنگناها به تولید علم و فناوری نیاز مبرم دارد، چرا که استقلال ملل در بطن اراده‌ای معطوف به دانش نهفته است.

امیدوارم جوانان میهن‌مان با تمام کمبودها و تنگناها از سرمایه ارزشمند زمان سود جسته، به پاسداشت زندگی در راه گشودن اسرار بی‌کران دانش بکوشند و هویت ایرانی و اسلامی خود را که آمیخته با خردورزی است پاس بدارند.

فرا رسیدن ۲۸ اردیبهشت روز ملی خیام را به همه پژوهندگان، دانش‌وران و دوستداران فرهنگ و ادبیات تبریک و تهنیت می‌گویم.»

 

انتهای پیام/

کد خبر 14000228640621

برچسب‌ها