شناخت نقشه‌‏‌های نوظهور فرش دستباف دوره قاجار

پژوهش «شناخت نقشه‏‌های نوظهور فرش دستباف دورۀ قاجار» با توجه به رسالت گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری که همان آفرینش ابداعی یا باز آفرینی آثار درجه یک و هویتی هنرهای سنتی است در این مرکز انجام شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف‌زاده رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی 29 اردیبهشت 1400، با اعلام این خبر گفت: «این پژوهش به وسیله لیلا نفیسی‏‌نیا کارشناس پژوهشی این مرکز انجام شده است.»

رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی با بیان اینکه مطالعه و شناخت فرش ایران در دوره‌های مختلف تاریخ ایران، به نوعی مطالعۀ خود تاریخ این کشور است زیرا که این هنر یکی از مهم‏ترین هنرهای مردمی و سنتی محسوب می‌شود، تصریح کرد: «این پژوهش در پی آن است که تفاوت‌های بارز قالی‏‌های دوره قاجار با فرش‎‌های دوره‏‌های قبل را مشخص و به مطالعۀ عوامل مؤثر در بروز تحولات فرش این دوره بپردازد.»

او گفت: «به این ترتیب از طریق منابع مکتوب از جمله کتب، منابع و سایت‌ها و نیز مصاحبه با اساتید فن، مجموعه‌ای از نقشه‎‌های مختص این دوره مشخص و معرفی شده و بر اساس مضمون و محتوای این نقشه‌‎ها، طبقه‎‌بندی طرح‌‎های این دوره انجام شده است.»

شریف‌زاده در ادامه با بیان اینکه در دورۀ قاجار با ایجاد تغییرات در نظام سنتی جامعه و رواج انواع صنایع و تکنیک‌های تولید، تغییرات بسیاری در فرش ایجاد شد که از جمله محسوس‎‌ترین این تغییرات، بروز نقشه‎‌‌های جدید و متفاوت با دوره‌‎های پیشین، ابعاد خاص فرش‎‌ها و کاربری‎‌های جدید است، خاطرنشان کرد: «قالی‌های تصویری نمونۀ شاخص این تغییر است که بر پدیدۀ تصویرگری در فرش تأکید می‎‎‌کرد.»

او در ادامه برخی از عوامل گرایش به این موضوع را گرایش به هنر غرب و طبیعت ‎پردازی، تحت تأثیر ارتباط بافرهنگ غرب، ظهور عکاسی، چاپ سنگی، نقاشی قهوه خانه‎‌ای و علاقه به موضوعات ادبی و فرهنگ باستانی ایران و کشف محوطه‎‌های باستانی و معرفی آثار دوره‎‌های قبل به شکل فراگیر اعلام کرد.

رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی افزود:«در دورۀ قاجار علاوه بر دربار، بسیاری از صاحب منصبان و والیان حکومت‌های محلی نیز اشتیاق زیادی به فرش به عنوان محصولی فاخر و هنرمندانه پیدا کردند و تعدادی نقشه و طرح به نام برخی از آنان شهرت یافت که از آن میان می‎‌توان به طرح مشهور به گلدانی ظل السلطانی، طرح مستوفی، طرح  وزیری و طرح بختیار اشاره کرد.»

 او اظهار کرد: «در اواخر این دوره با توجه به اقبال اروپا و آمریکا به فرش‌های ایرانی که از صادرات آن در دورۀ ناصرالدین شاه و شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی آغاز شده بود، شرکت‌های خارجی از جمله زیگلر و کمپانی شرق، مشغول تولید فرش در ایران شدند که  بعدها منجر به تأسیس شرکت سهامی فرش ایران شد.»

به گفته شریف‌زاده، دورۀ قاجار، دورۀ معرفی فرش ایران به جهانیان و رونق تجارت بین المللی  فرش بود تا جایی که در سال 1906میلادی 17کشور دنیـا از خریـداران فرش ایران بودند.

او رایج‏ترین نقشه‎‌های دورۀ قاجار را در دو دستۀ کلی قرار داد و گفت: «دسته نخست نقشه‎‌های کهن شامل نقشه‎‌های عشایری و روستایی، نقشه‌‏های دورۀ صفوی همچون ترنج دار، لچک و ترنج و شاه عباسی‏‌های افشان، نقشه‌‏های هراتی به ویژه هراتی‏‌های گلدانی و افشان که در این گروه بسیاری از طرح‏‌های پیشین قرار می‏‌گیرند و همانند گذشته ساختارهای مسلطی مانند لچک ترنج و ترنجی سیمای کلی فرش‌‏های قاجاری را تشکیل می‏‌دهند.»

شریف‌زاده دسته دوم را نقشه‏‌های نوظهور شامل نقشه‏‌های تصویری ( مضامین روایی و ادبی، مناظر، شخصیت‎‌ها)، نقشه‌‏های منسوب به رجال (ظل السلطانی، مستوفی و...) نقشه‌‎های نیمه تجریدی (گل فرنگ، درختی حیواندار) ، نقشه‌های عجیب و غریب ( نقش اجنه، واق واق و....) و نقشه‏‌های اقتباسی ( قفقازی، گوبلنی و...) دانست و افزود: «بزرگ‌ترین مرکز قالیبافی ایران در زمان قاجار اراک (سلطان آباد) و نواحی اطراف آن بوده است.»

رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی اظهار کرد:«طرح‌ها و نقوش فرش قاجار در مقایسه با طرح‌های پرتکلف، فاخر و درباری دورۀ درخشان فرشبافی ایران، دوره صفوی، ساده  و عامیانه است.»

او در پایان با بیان اینکه ظهور و گسترش طرح‌های تصویری و اقتباسی، مهمترین پدیده در طرح و نقش قالی‌های این دوره است، تصریح کرد: «نقوش به‌کار رفته در این فرش‌‏ها به استثنای طرح‌های تصویری، بیشتر گیاهی است و نقوش حیوانی، به ویژه حیوانات غیرواقعی، تا حدودی حضور یافته است و گرایش به واقع‌گرایی و طبیعت‌پردازی در ترسیم نقوش از دیگر ویژگی‌های قالی‌های قاجار به شمار می‌رود.»

 

انتهای پیام/

کد خبر 14000229330511

برچسب‌ها