لزوم توجه به اکوسیستم استارت‌آپی در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

در ابتدا و پیش از پرداختن به لزوم حمایت از استارت‌آپ‌های گردشگری توسط دولت و شرح چند و چون این حمایت‌ها لازم است با مفهوم استارت‌آپ و نقش آن در اشتغال‌زایی و توسعه اقتصاد آشنا شویم.

مهم‌ترین وجه تمایز شرکت‌های نوپا یا نوآفرین یا استارت‌آپ‌ها با کسب و کارهای سنتی در «خلاقیت و نوآور» بودن این کسب و کارهای نوین است. کسب و کاری که در نتیجه کارآفرینی ایجاد شده، رشد سریعی دارد و در راستای تولید راه‌حلی نوآورانه برای رفع نیاز بازار شکل گرفته‌است. پس یکی از مهم‌ترین مسائل در راه‌اندازی یک کسب و کار اول شناخت فضای حاکم و نیازهای بازار و مردم و سپس ایده‌پردازی، ارزیابی و توسعه ایده یا مفاهیم آن کسب و کار است. در سال‌های اخیر استارت‌آپ‌های زیادی به مرحله رشد و بلوغ رسیده و به ابرکمپانی‌هایی تبدیل شده‌اند که در اقتصاد کلان کشور نقش‌آفرینی می‌کنند و اغلب مدیران عامل این استارت‌آپ‌ها، جوانانی تحصیلکرده هستند. استارت‌آپ‌هایی که با خلق ایده‌های نوآورانه تغییراتی در بازار و شیوه‌های سنتی کسب و کار ایجاد کرده‌اند. 

استارت‌آپ‌ها نقش بی‌بدیلی در رشد و توسعه جوامع ایفا می‌کنند. تسهیل زندگی و راحتی در برآورده کردن نیاز‌های جامعه، کارآفرینی، توسعه صنعت، ایجاد کسب وکارهای جدید، بکارگیری ایده‌های نوآورانه و عملیاتی کردن آن‌ها، ظهور اقتصاد جدید مبتنی بر آن نقطه عطفی در عرصه اقتصاد به شمار می‌رود. یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه استارت‌آپ‌ها ایجاد زیست‌بوم‌هایی برای جذب سرمایه، ایده و تسهیل عمیاتی وشکل‌گیری، رشد و موفقیت کسب و کارهای نوپا است. 

استارت‌آپ‌ها همیشه در حوزه فناوری اطلاعات نیستند و در حوزه‌های مختلف از جمله در گردشگری فعال هستند. ایران یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه و جهان از لحاظ امنیت گردشگران خارجی محسوب می‌شود و پتانسیل بالا و جذابیت‌های گردشگری ایران باعث شده است صنعت گردشگری همواره رو به رشد باشد و با ریل‌گذاری‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر و توسعه زیرساخت‌ها تا حد زیادی آماده جهشی بزرگ در جذب گردشگران خارجی و رونق گردشگری داخلی شده است. همین موضوع بر اهمیت رشد استارت‌آپ‌ها در حوزه گردشگری می‌افزاید، زیرا همکاری مشترک صاحبان کسب و کار و ایده‌پردازان حوزه گردشگری می‌تواند تحول بزرگی در صنعت گردشگری کشور و رونق اقتصادی ایجاد کند. بر اساس تعاریف متداول، گردشگری از پنج بخش اساسی تشکیل شده است: حمل‌ونقل، اقامت، خدمات تفریحی، خدمات رفاهی و راهنمایان تورها که استارت‌آپ‌ها در هر کدام از این بخش‌ها می‌توانند باعث تحول و جهش در جذب گردشگر و رونق اقتصادی شوند، به‌نحوی که امکان رشد استارت‌آپ‌هایی در زمینه هتلداری (رزرو اقامتگاه)، خدمات مسافرتی، بازاریابی‌های مربوط به صنعت گردشگری (فروش اینترنتی)، اطلاع‌رسانی‌ها و تبلیغات مختلف در حوزه بازاریابی وجود دارد. 

از آنجایی که اشتغال‌زایی به‌طور مستقیم و در طول زنجیره تامین از ویژگی‌های ذاتی استارت‌آپ‌های گردشگری است، با توجه به رشد بیکاران تحصیل کرده و تبدیل آن به یکی از دغدغه‌های اصلی دولت و خانواده‌ها و اشتغال افراد دانش‌آموخته در رشته‌های غیرمرتبط، می‌توان امیدوار بود که استارت‌آپ‌های گردشگری به صورت مستقیم برای دانش‌آموختگان رشته‌های تخصصی این حوزه و هم برای سایرین به صورت غیر مستقیم ایجاد اشتغال کند. 

بر پایه آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت ارتباطات، هر استارت‌آپ به طور میانگین هفت نیروی متخصص را مشغول به کار می‌کند که با توجه به در نظر گرفتن ذات صنعت گردشگری در ایجاد اشتغال غیر مستقیم و فعال کردن و رونق بخشیدن به تمام طول زنجیره تامین، می‌توان برای استارت‌آپ‌های گردشگری نقش بسزایی در افزایش اشتغال در نظر گرفت. 

با توجه به تمام مطالب طرح شده و بیان اهمیت استارت‌آپ‌ها می‌توان ترسیم روشنی از نقش وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این حوزه داشت. نقش وزارت گردشگری از آن سو پررنگ‌تر از سایر نهادهای مربوطه از جمله معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که علاوه بر حمایت‌های سخت افزاری و مادی می‌تواند پاسخگوی تمام نیازهای تخصصی و قانونی این حوزه باشد. ارایه تسهیلات و حمایت مالی مستقیم از استارت‌آپ‌ها به خاطرعدم شناخت و تصمیمات نه چندان کارشناسی دولت است که به جای حمایت، حیات استارت‌آپ‌ها را به خطر می‌اندازد. حمایت اصولی پرورش استارت‌آپ‌ها تا حدی است که شرکت‌های بزرگ مایل به خرید آن‌ها شوند. طبق گزارش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور که از داده‌های حاصل از پاسخ ۳۴۷ استارتاپ شرکت‌کننده در نمایشگاه الکام‌استارز ۱۳۹۸ به ۴۴ سؤال یک پرسشنامه آنلاین استخراج کرده است، ۵۶٪ از استارت‌آپ‌ها قوانین و مقررات را از موانع جدی رشد عنوان کرده بودند، در سوال دیگری نیز بیش از ۴۰٪ از شرکت‌کنندگان هم نظر بودند که سیاست‌های دولت از موانع اصلی راه‌اندازی و توسعه کسب و کارهای نوپا است و بر خلاف باورها کمبود سرمایه مانع اصلی نیست. بنابر این مهم‌ترین نقش‌آفرینی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مانع‌زدایی و سیاست‌گذاری صحیح در راستای حمایت از استارت‌آپ‌ها است. اقدامی که با دستور مستقیم وزیر محترم میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و تاسیس زیست‌بوم متناسب با نیازهای کسب و کارهای نوین گردشگری محقق خواهد شد و می‌تواند کلید راه‌گشای دغدغه‌های اصلی فعالان این حوزه باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 14000331957143