پیام تسلیت معاون میراث‌فرهنگی کشور در پی درگذشت سیدعبدالعظیم امیرشاه‌کرمی

معاون میراث‌فرهنگی کشور با صدور پیامی درگذشت سیدعبدالعظیم امیر شاه‌کرمی عضو هیئت علمی، استاد فرهیخته و یاریگر همیشگی حوزه میراث‌فرهنگی را به جامعه علمی و میراث‌فرهنگی کشور تسلیت گفت.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل ازمرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در متن پیام تسلیت محمد‌حسن طالبیان آمده است:

« انا لله و انا الیه راجعون

با نهایت تاسف و ناباوری بار دیگر جامعه میراث‌فرهنگی کشور در سوگ یکی دیگر از مفاخر علمی و میراث‌فرهنگی سخت کوش، جستجوگر و دلسوز خود نشست.

خبر در گذشت استاد شاه‌کرمی در حالی که جامعه میراث‌فرهنگی هنوز در سوگ عزیزان سفر کرده خود طی سال گذشته و سال جاری بود ضایعه تاثر برانگیز دیگری است که فقدان‌شان هرگز جبران نخواهد شد.

استاد سیدعبدالعظیم امیر شاه‌کرمی از اساتید صاحب نام دانشگاه امیر کبیر و از جمله نیک مردانی بود که  همواره در حوزه میراث‌فرهنگی حضوری فعال و جدی داشت.

وی به دلیل تبحر در رشته‌سازه و ژئوتکنیک با مدل‌سازی ریاضی درپی این بود تا مشخص کند  سازه‌های تاریخی همچون سی و سه پل، منارجنبان، تخت جمشید، برج طغرل و... بر اساس چه فرمول‌های ریاضی و مهندسی ساخته شده‌اند و پس از روشن کردن این موضوع آن‌ها را به صورت مدل‌های تعریف شده ریاضی و هندسی درآورد.

شادروان شاه‌کرمی تاکید داشت که ایرانیان در قرن‌های گذشته از دانش زیادی در ساختن ابنیه و سازه‌های معماری برخوردار بودند که بسیاری  از آن‌ها هنوز رمزگشایی نشده و ناشناخته است.

 وی از جمله متخصصینی بود که تحلیل و بررسی در سایت‌ها و بناهای تاریخی همچون قلعه فلک‌افلاک، بیستون، پاسارگاد، تخت جمشید، منارجنبان، پل‌های اصفهان و سازه‌های آبی، تاق بستان و ... همچنین عضویت در کمیته‌های راهبردی میراث‌فرهنگی و مشاوره در دیگر حوزه‌های میراث‌فرهنگی را در کارنامه پرافتخار خود دارد.

ضایعه درگذشت این استاد فرهیخته را به خانواده ایشان، جامعه علمی و دانشجویانش و میراث‌فرهنگی کشور تسلیت عرض کرده و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و بازماندگان، صبر و شکیبایی مسئلت دارم.»

انتهای پیام/

کد خبر 14000409622178

برچسب‌ها