تسهیل ورود گردشگران به کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با حضور مجازی در نشست گردشگری سازمان همکاری‌های شانگهای درخواست اعمال تسهیلات برای ورود گردشگران میان کشورهای عضو را مطرح کرد.

به گزارش میراث‌آریا و به نقل از مرکز روابط‌عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لیلا اژدری با حضور مجازی در نشست گردشگری همکاری‌های شانگهای که با هدف بررسی برنامه اقدام مشترک گردشگری کشورهای عضو و حضور نمایندگان صنعت گردشگری هشت عضو اصلی به صورت مجازی برگزار شد، ضمن استقبال از برگزاری نشست روسای انجمن‌ها و سازمان‌های گردشگری کشورهای عضو، موضوع پایبندی جمهوری اسلامی ایران به کد اخلاق گردشگری سازمان جهانی را مطرح کرد.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین گفت: «تهیه پروتکل‌های بهداشتی در زمان و پس از پاندمی کرونا توسط کشور ایران برای گردشگران و فعالان این حوزه انجام شده و تکامل آن متناسب با شرایط پیش رو در دستور کار قرار دارد.»

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی با توجه به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع گردشگری در تهران به صورت سالانه، از تمام کشورهای عضو دعوت به عمل آورد تا در این رویداد مهم حضور به هم رسانند.

اژدری در ادامه ضمن استقبال از اجرای پروژه‌های مشترک برای آموزش پرسنل و نیز مدیریت حرفه‌ای در زمینه گردشگری گفت: «بروز‌رسانی آموزش‌های حوزه گردشگری و به کارگیری تجربیات و هماهنگی با مباحث روز صنعت گردشگری از اولویت‌های بخش آموزش و مطالعات گردشگری به شمار می‌آید.»

او افزود: «همچنین جمهوری اسلامی ایران درخصوص حفاظت از منابع محیط‌زیست منطقه و حتی همه کشورها نظر مساعد داشته و آمادگی خود را برای هرگونه همکاری در این زمینه اعلام می‌کند.»

همچنین در این نشست، گزارشی از معرفی ایران و کلیپی از جاذبه‌های گردشگری و ظرفیت‌های کشورمان را به نمایش گذاشته شد.

پیام ولی تیموری معاون گردشگری کشور نیز توسط نماینده سفارت جمهوری اسلامی ایران در این نشست قرائت شد.

سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای یک سازمان میان دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در سال 2001 توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه پایه‌گذاری شد.

در حال حاضر سازمان همکاری‌های شانگهای شامل هشت عضو اصلی (چین، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، هندوستان و پاکستان) است و جمهوری اسلامی ایران جزو چهار عضو ناظر شامل مغولستان، بلاروس و افغانستان است. همچنین این سازمان دارای شریک گفت‌وگو است که ترکیه یکی از آن کشورها به شمار می‌آید. همچنین این سازمان دارای دو اجلاس مهم سران و نخست‌وزیران است و نشست‌های فرعی گردشگری را نیز در سال‌های اخیر برگزار می‎‌کند.

در اجلاس سران این سازمان رئیس جمهوری و در اجلاس نخست وزیران این سازمان معاون اول رئیس جمهوری شرکت می‌کنند. تنها کشورهایی که عضو اصلی هستند حق رای در این نشست‌ها را دارند و جمهوری اسلامی ایران نیز که عضو ناظر به شمار می‌آید، می‌تواند در نشست‌ها ارائه نظر کند. ریاست دوره‌­ای این سازمان تا پایان شهریور ماه سال جاری با کشور تاجیکستان است.

 

انتهای پیام/

کد خبر 1400050538488