موزه مفاخر بوکان، آینه‌ای از زندگی بزرگان ادب و هنر

موزه مفاخر بوکان با هدف پاسداشت یاد و خاطره هنرمندان و شخصیت‌های مطرح این شهرستان ایجاد شده است.

موزه مفاخر جایگاهی برای به نمایش درآوردن زندگی نامه و آثار شخصیت‌ها و اسطوره‌های یک شهر بوده و در این مکان شیوه زندگی افراد به صورت اجمالی به نمایش گذاشته و آثار و وسایل به‌جامانده از آن‌ها حفظ و نگهداری می‌شود و در واقع این موزه‌ها می‌توانند موجب حفظ آثار و یادآوری مفاخر هر شهر برای مردم باشند که اقدامی ارزشمند و قابل تقدیر است. 

از این رو در هر شهر و استانی سعی می‌شود موزه‌ای را به مفاخر آن شهر اختصاص دهند تا مردم با حضور در آن مکان‌ها با آثار و زندگی شخصیت‌ها و بزرگان شهر خویش آشنا شوند چرا که مفاخر هر شهر هویت و تاریخ آن‌ها محسوب شده و هرکسی به نوبه خود وظیفه دارد این بزرگان را به مردمان عصر حاضر معرفی کند و برای این منظور چه مکانی بهتر از موزه‌ها. 

در آذربایجان غربی نیز از چند سال گذشته اقدامات لازم برای ایجاد یک موزه مفاخر در بوکان آغاز و مقرر شد این موزه در منزل شخصی استاد عباس حقیقی در شهرستان بوکان، خیابان انقلاب، روبه‌روی اداره دخانیات و در کوچه دماوند ۵ ساخته شود. 

دلیل انتخاب این مکان نیز این بود که استاد عباس حقیقی خود یکی از بزرگان بوکان بوده که در سال ۱۲۸۱ در این شهرستان چشم به جهان گشود و وی یکی از شاعران و مترجمان نامی منطقه کردستان بوده که در میان مردمان کردزبان شهرت و آوازه بسیاری دارد و از آثار مهم او می‌توان به کتاب شبنم (ترجمه صد غزل حافظ به زبان کردی)، دیوان حقیقی، گلچین و… اشاره کرد. 

از طرفی منزل استاد حقیقی به دلیل قرارگیری در بافت اصلی و قدیمی شهر بوکان، دارای تمامی امکانات زیرساختی مانند آب، برق، گاز، تلفن و سایر خدمات شهری بوده و مکان مناسبی برای ایجاد موزه محسوب می‌شد که در آبان ماه سال ۱۳۹۴ توسط شهرداری بوکان برای احداث موزه مفاخر این شهرستان خریداری شد. 

مساحت فعلی این خانه با توجه به اسناد موجود مالکیتی 300 مترمربع بوده که برای ایجاد موزه مفاخر در تابستان ۱۳۹۹ مورد مرمت قرار گرفت. 

اقداماتی مانند استحکام‌بخشی (اجرای اسکلت فلزی)، اجرای سقف به صورت سنتی با تیرهای چوبی به شکل قدیمی بنا، اجرای دیوارهای داخلی و محوطه حیاط، بازسازی زیرزمین‌ها، کف‌سازی داخل و محوطه حیاط، بازسازی پنجره‌ها و درهای چوبی به شکل قدیمی بنا، بازسازی فضای سبز و آب‌نمای حیاط، احداث اتاق نگهبانی و باجه بلیط‌فروشی و سرویس بهداشتی، بازسازی سر در ورودی اصلی، اجرای سنگ‌فرش کوچه، اجرای نورپردازی (ساختمان اصلی، محوطه، سردر و کوچه)، اجرای دوربین‌های مدار بسته، اجرای سیستم‌های امنیتی، اجرای سیستم اطفاء حریق و نصب نقش برجسته مفاخر در محوطه آن انجام شد. 

طبق طرح این موزه قرار است در این موزه بخش‌هایی برای به نمایش درآمدن آثار، اسناد و مکاتبات مرتبط با تاریخ معاصر بوکان، آثار و وسایل شخصی، دست‌نویس‌های هنرمندان و مفاخر فرهنگی، ادبی و هنری شهرستان بوکان اختصاص یافته و در معرض دید عموم قرار بگیرد. 

از جمله آثاری که در موره مفاخر بوکان به نمایش گذاشته خواهد شد می‌توان به آثار به جا مانده از استاد عباس حقیقی (شاعر، مترجم و نویسنده)، سید کامل امامی (شاعر)، سعید نجاری متخلص به ئاسو (شاعر)، سواره ایلخانی‌زاده (پدر شعر نوی کُردی در ایران)، خالد حسامی متخلص به هیدی (شاعر)، حسین شیر بیگی (نویسنده و مترجم)، سید حسن قزلجی (مترجم و نویسنده)، حسن زیرک (خواننده و آهنگ‌ساز)، حسن درزی (خواننده و آهنگ‌ساز)، قادر عبدالله‌زاده معروف به قاله‌مه‌ره (نوازنده شمشال؛ نوعی نی سنتی)، عثمان رحمان‌زاده (مجسمه‌ساز معروف به پدر ژپتوی ایران)، ریبین حیدری (مجسمه‌ساز)، خانم خاتوزین (مجسمه‌ساز)، مصطفی شیرزاد (نقاش)، اسماعیل‌خان فرخی (عکاس)، محمد و یاسین قریشی (کاریکاتوریست) و مقبل هنرپژوه (کوهنورد) اشاره کرد. 

در حال حاضر ساخت بخش عمده‌ای از موزه مفاخر بوکان به پایان رسیده و در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ سرای استاد حقیقی موزه مفاخر فرهنگی و هنری این موزه به بهره‌برداری رسید و سعی می‌شود تا در اسرع وقت این موزه به طور کامل به بهره‌برداری رسیده و آماده بازید مسافران و گردشگران شود. 

* گزارش از فرزانه ولی‌پور، کارشناس امور موزه‌های آذربایجان غربی

انتهای پیام/

کد خبر 14000513378703

برچسب‌ها