معاون میراث‌فرهنگی کشور با نماینده ولی فقیه استان زنجان دیدار کرد

علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور با آیت‌الله على خاتمى نماينده ولى فقيه و امام جمعه زنجان در دفتر این معاونت دیدار و گفت‌وگو کرد.

به‌گزارش میراث‌‌آریا به‌نقل‌از اداره‌کل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، آیت‌الله علی خاتمی در این دیدار که روز دوشنبه 10 آبان‌ماه 1400 انجام شد، ثبت جهانی برگزاری مراسم سوگواری یوم العباس حسینیه اعظم زنجان با قدمتی بیش از یک قرن را از قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی درخواست کرد.

مراسم سوگواری و عزاداری یوم العباس با قدمت بیش از یک قرن قدمت، همه ساله در هشتم محرم و همزمان با شب تاسوعای حسینی در مقام احترام به اسطوره وفا و ادب حضرت ابوالفضل (ع) در حسینیه اعظم زنجان برگزار می‌شود.

حسینیه اعظم زنجان با قدمتی بیش از یک قرن از اماکن مذهبی شهر زنجان است. این حسینیه از سوی دوتن از خیران این شهر به نام‌های حاج میرزا محمد نقی و حاج میرزا بابایی وقف شده است.

برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری یوم العباس در این حسینیه شهرت جهانى دارد و هرسال در روز هشتم محرم برگزار مي‌شود. حركت دسته‌های عزادارى مردم در این روز با بيش از ۵۰۰ هزار عزادار از حسينيه به سمت امام زاده ابراهيم با بيش از ١٠ كيلومتر مسافت از اذان ظهر آغاز می‌شود و تا اذان مغرب طول می‌کشد.

مراسم دسته عزاداری شب تاسوعای حسینی که همه ساله با حضور صدها هزار نفر عزاداران حسینی برگزار می‌شود در ۱۵ دی‌ماه ۱۳۸۷ به عنوان دهمین میراث معنوی کشور در فهرست آثار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ثبت رسید.

انتهای پیام/

کد خبر 14000812640401

برچسب‌ها