حراست، مشاور امین وزیر در شناسایی و ارتقای مدیران و کارشناسان

حراست می‌تواند یاور وزیر در شناسایی و ارتقای مدیران میانی و کارشناسان با انگیزه و عالم باشد.

مهم‌ترین وظیفه هر تشکیلات و سازمانی بر عهده حراست است. با توجه به اینکه حراست به تمام اطلاعات یک سازمان اشراف دارد، می‌تواند مشاور خوبی نیز برای مدیریت باشد.

از آنجایی که هر اداره، سازمان و وارتخانه‌ای برای رسیدن به اهداف خود نیاز به سلامت درونی و بیرونی دارد و از سوی دیگر نیزهمواره سلامت ادارات و سازمان‌ها در معرض آلودگی‌ها و تهدیدهای بیرونی و نفوذی قرار دارد به این دلیل هر دستگاهی برای حفظ سلامت و جلوگیری از آلودگی‌های سازمانی و تهدیدهای ماموریتی نیاز به سیستمی دارد که هم از نفوذ تهدیدها و آفت‌ها به تشکیلات جلوگیری کند و هم با شناخت آلودگی‌ها و کج کارکردی‌های درونی بتواند سلامت به موقع یک سازمان را تضمین کند، این موضوع موجب نیاز سازمان‌ها و ادارات به سیستم حراست و حفاظت شد.

نخستین و مهم‌ترین وظیفه هر سیستم حراستی حفظ سلامت جامعه اداری است، این دستگاه پشتوانه محکمی برای سلامت جامعه اداری محسوب می‌شود.

مهندس ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نکات مهمی را درباره حراست از نگاه مدیریتی مطرح کرده‌اند که یکی از آن‌ها موضوع انحراف است، در حقیقت انحراف امری اجتناب ناپذیر است. خطای انسانی و سیستمی با قصد و نیت عامل و فاعل مرتکب یا مرتکبان است یا برابر سهو و عدم دقت که باید به آن توجه شود.

 صیانت از اهداف ماموریتی و پیشگیری از انحراف باید در زمان مناسب انجام شود، در غیراین صورت فقط یک افسوس و نوش دارو پس از مرگ سهراب خواهد بود. تشخیص صحیح و به موقع مقدمه و لازمه اصلاح یا درمان است.

کنترل و نظارت از اصول لاینفک موفقیت سازمانی است. نیت و روح نظارت بر جسم و کالبد ظاهری آن اولویت دارد یعنی سنجش کارایی باید منجر به خروجی اثربخشی‌ها شود نه اینکه فعالیت و عملکرد بدون نتیجه باشد.

«آشنا نبودن بازرس با موضوع ماموریت حراست» و «سوء نیت ذاتی بازرس اعزامی که قبل از رسیدگی با پیش داوری حکم صادر می‌کند» دو دلیل ترس مدیران ارشد سازمانی از نظارت‌های حراستی است.

اثربخشی اقدامات محصول سازوکار صحیح و افراد شایسته به صورت توأمان است. در تشخیص درست تهدید و آسیب ابتدا باید درجه اهمیت و ضرورت آن سنجیده شود.

از دیگر نکات مهمی که مهندس ضرغامی بر آن تاکید کردند این است که مدیرخوب نباید حیف و میل کند، متاسفانه ما فقط به دومی چسبیده‌ایم و از اولی غافل شده‌ایم (در برخوردها به افرادی که دنبال میل بوده‌اند بیشتر توجه داشته‌ایم و کسانیکه را که دنبال حیف بوده‌اند نادیده گرفتیم.)

همچنین حرف مستدل و مستند را حتی اگر بر خلاف تصور و میل ما باشد یاید پذیرا باشیم. البته اصول ما مشترک است اما در شیوه و روش دستیبابی با هماهنگی می‌توان متفاوت عمل کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 14000818640954

برچسب‌ها