راه‌اندازی وبسایت مبارزه با قاچاق غیرقانونی آثار فرهنگی در چین

اداره ملی میراث‌فرهنگی چین در راستانی مبارزه با قاچاق اشیای تاریخی و فرهنگی، یک وبسایت راه‌اندازی کرده است که در آن آثار مفقودشده به نمایش گذاشته می‌شوند تا از این طریق بتوان آنها را به کشور بازگرداند.

به‌گزارش میراث‌آریا، اداره ملی میراث فرهنگی چین (NCHA) روز یکشنبه یک صفحه اینترنتی مخصوص به مبارزه بین‌المللی با قاچاق غیرقانونی اموال فرهنگی را در انجمنی به مناسبت روز جهانی مبارزه با قاچاق غیرقانونی اموال فرهنگی راه‌اندازی کرد. 

بخشی از این وبسایت، مجموعه‌ای از گنجینه‌های بین‌المللی گرانبها را نشان می‌دهد که اثری از آن‌ها پیدا نیست. یکی از این قطعات مجسمه زنی است که در سال ۲۰۱۴ در اوج درگیری‌ها از سوریه به سرقت رفت و سپس به اروپا قاچاق شد. 

در وبسایت NCHA آمده است: «تجارت غیرقانونی آثار باستانی منبع اصلی تامین مالی گروه‌های مسلح است.» 

یکی دیگر از آثار فرهنگی، مجسمه سنگی سرِ بودا است که در اصل متعلق به موزیم ملی افغانستان است. این وبسایت عنوان می‌کند: «بسیاری از مجموعه‌های موزه در جنگ ویران شد و هزاران اثر باستانی توسط دلالان محلی که این گنجینه‌های گرانبها را به صورت غیرقانونی به بازارهای بین‌المللی قاچاق می‌کردند، به خارج از کشور منتقل شد. هم‌اکنون از این آثار باستانی هیچ اثری در دسترس نیست.» 

این سایت همچنین دارای دو پایگاه داده از پلتفرم انتشارات اطلاعات آثار فرهنگی دزدیده شده از چین و پایگاه داده‌های آثار فرهنگی خارجی به‌سرقت‌رفته است که با هدف بازیابی اموال فرهنگی مفقودشده راه‌اندازی است. 

همچنین مقدمه‌ای برای نمایشگاه‌هایی که در چین برگزار می‌شود درباره بازیابی اموال فرهنگی چینی که در خارج از کشور گم شده بودند، وجود دارد که مصادیق آن عبارتند از نمایشگاه سر زودیاک اسب برنزی که از کاخ تابستانی قدیمی به سرقت رفته و بعداً به لطف خیریه یک تاجر چینی به خانه بازگردانده شده است، و نمایشگاهی از آثار چینی که از ایتالیا بازگردانده شده‌اند. 

۱۴ نوامبر مصادف با روز جهانی مبارزه با قاچاق غیرقانونی اموال فرهنگی است که در چنین روزی در سال ۱۹۷۰ با تصویب کنوانسیون منع و جلوگیری از واردات، صادرات و انتقال غیرقانونی اموال فرهنگی توسط کنفرانس عمومی یونسکو به تصویب رسید. 

به این مناسبت، روز یکشنبه، اداره میراث فرهنگی ملی چین در پکن و شانگهای نشست‌های مرتبطی برگزار کرد و از کارشناسان صنایع موزه و حراج دعوت کرد تا در مورد چگونگی حفاظت از آثار فرهنگی به بهترین شکل و بازگرداندن اقلامی که به خارج از کشور قاچاق شده‌اند، بحث کنند. 

روزنامه گوانگمینگ دیلی گزارش داد که چین تا سپتامبر ۲۰۲۱ بیش از ۱۵۰ هزار یادگار فرهنگی را از خارج از کشور بازیابی کرده است. 

وان کیانگ، معاون این اداره، در این مجمع گفت که جامعه بین‌المللی در سال‌های اخیر در مبارزه با قاچاق غیرقانونی اموال فرهنگی و ترویج بازگرداندن آثار فرهنگی همکاری مثبتی داشته است. با این حال، هنوز خطرات و چالش‌های زیادی پیش روی آن‌ها وجود دارد. 

گوان بار دیگر تاکید کرد که چین حق توسل به آثار فرهنگی غارت‌شده غیرقانونی از این کشور را برای خود محفوظ نگه می‌دارد. 

هوو ژنگ‌شین، کارشناس بازگرداندن هنر و استاد حقوق در دانشگاه علوم سیاسی و حقوق چین، می‌گوید: «مالکیت فرهنگی باید ملی باشد و این یک اصل اساسی در چین است و ما به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی نیز توجه داریم». 

هوو خاطرنشان کرد که بیشتر آثار فرهنگی که به چین بازگردانده شده‌اند، به جای کانال‌های قانونی مانند همکاری رسمی دیپلماتیک بین دو کشور، از راه‌های غیررسمی مانند نقل و انتقالات تجاری یا کمک‌های مالی مسئولین فعلی به کشور بازگردانده شده‌اند. حتی گاهی اوقات پیش می‌آید که کنوانسیون‌های بین‌المللی که مکانیسم‌های نظارتی قدرتمندی ندارند هم نمی‌توانند به شکل موثری اجرا شوند، چه برسد به اقداماتی که از سوی موسسات و افراد حقیقی صورت می‌گیرند. 

لازار الوندو آسومو، مدیر فرهنگ و شرایط اضطراری یونسکو، به صورت یک کنفرانس ویدیویی زنده در این مجمع شرکت کرد و از تلاش‌ها و دستاوردهای چشمگیر چین در مبارزه با قاچاق غیرقانونی اموال فرهنگی قدردانی کرد. 

* ترجمه: بابک صوفیانی

انتهای پیام/

کد خبر 14000825900511

برچسب‌ها