نمایش آثار موزه اتین ژول ماره در کاخ گلستان

نمایشگاه مجازی از آثار موزه اتین ژول ماره و عکس‌های کاخ گلستان با موضوع حرکت و با هدف تحکیم رابطه بین فرهنگ و علم به دو زبان فارسی و فرانسه برگزار می‌شود.

به گزارش میراث آریا، «نمایشگاه مجازی از آثار موزه اتین ژول ماره و عکس‌های کاخ گلستان با موضوع حرکت (کرونوفوتوگرافی)» در وبسایت http://artsciencemovement.ir،  به دو زبان فارسی و فرانسه و نمایشگاهی از آثار هنرمندان معاصر با عنوان «از تو حرکت» در صفحه رسمی مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان در تاریخ ۱۷ آذرماه در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

برنامه‌ریزی این رویداد هنری به قبل از پاندمی کرونا باز می‌گردد، اما متاسفانه محدودیت‌های ناشی از این پاندمی برنامه را محدود به اجرای مجازی کرد. 
همچنان که از عنوان رویداد، عبارت «هنر و علم حرکت» دانسته می‌شود، تحکیم رابطه بین فرهنگ و علم هدف اصلی بوده است. توسعه فعالیت‌های موزه از حوزه فرهنگ و هنر به محدوده علم یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این رویداد است. در راستای این دیدگاه، ایده دکتر تیری‌پوزو عضو ارشد دانشکده علوم ورزشی دانشگاه بورگونی فرانسه مورد استقبال مدیریت کاخ گلستان قرار گرفت و در همکاری صورت گرفته با کارشناسان مجموعه عکس‌هایی از آلبوم‌خانه کاخ، در کنار تصاویری از موزه اتین ژول ماره انتخاب و بدین ترتیب این همکاری شکل گرفت.

اتین ژول ماره که دانش‌آموخته پزشکی و مهندس نیز بود، ابزار اندازه‌گیری برای مطالعه یکی از بارزترین نمودهای زندگی، یعنی حرکت، تهیه و بدین ترتیب، روش گرافیکیِ اختراع شده به وسیله فیزیولوژیست‌های آلمانی را تکمیل کرد. این دانشمند قرن نوزدهمی توانست با اختراع روش گرافیکی و امکان حفظِ ردی از پدیده‌ای رخ داده در گذشته، مشاهده‌های ذهنی را به کمی‌سازی‌های عینی بدل کند. 

می‌دانیم که هنرمندان نیز برای نشان دادن انسان در حال حرکت اغلب به تکرار یک موضوع در یک فضای واحد متوسل می‌شده‌اند. همان‌طور که در بعضی نقوش برجسته دیده می‌شود که توالی یک شخصیت واحد، گاه منجر به ایجاد احساس ریتم و توهم جابه‌جایی می‌شود، این امر نشان می‌دهد که پیشینیان ما بر یک چنین تکنیکی که باعث می‌شده سربازان یا اسب‌ها سر جایشان متحرک دیده شوند مسلط بوده‌اند‌.

در قرن نوزدهم دوربین عکاسی به کمک هنرمندان آمد تا بتوانند این ایده را با استفاده از این اختراع ارزشمند، ثبت کنند. 

در انتخاب عکس‌ها از آلبوم‌خانه کاخ گلستان تمرکز بر نمایش حرکت از منظر عکاس قرن نوزدهمی بوده است. 
نمایشگاه پیش‌ رو تلاش دارد دو منظر یعنی تلاش‌های دانشمندان و هنرمندان را هم‌زمان به تصویر بکشد و در مقابل دیدگان علاقه‌مند قرار دهد. 

در کنار این دو اتفاق مجموعه مقالاتی که با موضوع حرکت (کرونوفوتوگرافی) توسط اساتید و پژوهشگران این حوزه به رشته تحریر درآمده است نیز بصورت الکترونیکی آماده شده که بزودی و پس از رفع اشکالات فنی در وبسایت رسمی کاخ گلستان در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. تا پیش از آن تاریخ با ارسال ایمیل به بخش بین‌الملل کاخ گلستان به آدرس  GolestanPalace.international@gmail.com می‌توانید نسبت به دریافت فایل PDF اقدام کنید.

انتهای پیام/

کد خبر 14000917957192

برچسب‌ها