۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
کد خبر 14001008953183

استان آذربایجان شرقی

قدمت این عمارت مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی می باشد و در تاریخ ۹۶/۲/۲۰ با شماره ثبت ۳۱۷۰۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

«تیل» (به معنای زندگی و حیات) به عنوان یکی از روستاهای آذربایجان شرقی در ۹۰ کیلومتری غرب تبریز، در دهستان گونی غربی بخش تسوج شهرستان شبستر واقع شده‌ و مرکز دهستان می‌باشد.

جمعیت «تیل» در سال ۱۳۴۵ افزون بر ۲ هزار و ۹۰۰ نفر و از شهرهای چابهار و بوشهر آن زمان بزرگ‌تر و پرجمعیت‌تر بود؛ همچنین جمعیت این روستا طبق آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، سه هزار و ۳۰۳ نفر بوده است.

از مکان‌های گردشی تفریحی این روستا می‌توان آوازان، چشمه دریل، زَردَ دَلیهی، شورگول (سد تیل)، لوه کهریزی، پاشاسوودی، گوورچین داشی، قرخ آیاغ، گلین گیه، جنگی گل، ین کهریز، زیوه، شابادن، تیه لیه و قره داشلی را نام برد؛ رودخانهٔ فصلی تیل نیز در سمت شمالی آن جاری می‌باشد.

خانه اربابی روستای «تیل» در ۲ طبقه با رعایت قرینگی وسط راهرو به شکل طاق و اتاق هایی در طرفین مشاهده در وسط باغ مصفایی ساخته شده است. معماری آن اقتباس از معماری روسی از جنس لاشه سنگ بومی بوده و توسط معماران و استادکاران روسی و تبعیت از الگوی ایرانی بصورت تیرپوش چوبی ساخته شده است .

برچسب‌ها