نشست «سیاره: اپلیکیشنی برای تجربه نمایش شهر» برگزار شد

در روز سوم از پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌وابسته و سی‌وپنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی، «سیاره: اپلیکیشنی برای تجربه نمایش شهر» برگزار شد.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از ستاد خبری نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی تهران، هادی کمالی‌مقدم و مینا بزرگمهر، طراحان و مدیران هنری اپلیکیشن سیاره، امروز دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰، در این نشست داستان سیاره را شرح دادند. 

اواسط سال ۱۴۰۰، «گروه هنری نوآر» با مدیریت هادی کمالی‌مقدم و مینا بزرگمهر، پس از یک دهه تجربه اجراهای شهری و محیطی، اپلیکیشنی به نام «سیّاره» را برای تجربه و ثبت تاریخ شفاهی مکان‌ها، در قالب نمایش‌های شنیداری مکان‌محور طراحی کردند. 

کمالی‌مقدم در توضیح این اپلیکیشن گفت: «این اپلیکیشن که از ملاقات میان هنر اجرا و گردشگری شکل گرفته است، مدیوم جدیدی است که ما آنرا «اَپ-اجرا» نامیدیم؛ یعنی اپلیکیشنی برای تجربه اجرای شهر، یا به عبارتی اجراهای درِگوشیِ سیّار. »

او افرود: «سیّاره در حقیقت نقشه‌ای‌ست که قصه مکان‌ها در آن کاشته می‌شوند. مخاطب با حضور در آن نقطه و با استفاده از هدفون و تلفن سیّار خود، به یک فایل صوتی دسترسی پیدا می‌کند که او را در طول یک مسیر به سفری می‌برد در هزارتوهای تاریخ آن مکان.» 

مینا بزرگمهر نیز بیان کرد: «در اولین یادآور (اپیزود) سیّاره، به نام «خ. ارباب جمشید» ما در تونل زمان با شخصیت‌ها و مکان‌های باهویت این خیابان ملاقات می‌کنیم و درحالی‌که در این خیابان قدم می‌زنیم، شاهد نمایشی شنیداری هستیم که توسط صداپیشگانی چون علی عمرانی، اصغر پیران، آرش نعیمیان، فرناز تبریزی، زنده یاد جوانشیر بنیاب و دیگر هنرمندان این عرصه روایت می‌شوند.»

او افزود: «آهنگسازی این اپیزود توسط صبا علیزاده انجام شده و صداگذاری و میکس آن را حسن شبانکاره برعهده داشته است. همچنین طراحی فنی اپلیکیشن سیّاره توسط گروه کیوب ده انجام شده و اشکان لاهیجی به عنوان یکی از بنیانگذاران، مدیریت اجرایی پروژه را برعهده داشته است.»

انتهای پیام/

کد خبر 14001111479719

برچسب‌ها