کارگاه «قوانین و ضوابط مربوط به ورود و خروج گردشگران» برگزار شد/ ایران موقعیت استراتژی خاصی دارد

کارگاه «قوانین و ضوابط مربوط به ورود و خروج گردشگران» با حضور امیر ناظمی، کارشناس ارشد اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه در آخرین روز پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته به آن برگزار شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از ستاد خبری نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی تهران، امیر ناظمی در ابتدای این کارگاه گفت: «در حوزه گردشگری در چند سال گذشته تا پایان برجام که پیش آمد، فعالیت‌ها بسیار خوب شده بود، ولی در حال حاضر کمی کند شدیم، شیوع ویروس کرونا هم مزید بر علت شد تا سرعت فعالیت‌های ما کاهش پیدا کند. چون قوانین کشورها بسیار تغییر کرد. ما در جریان هستیم که این موضوع بر گردشگری تاثیر بسزایی گذاشته است، ما در تلاش هستیم تا مشکلات را حل کنیم.»

کارشناس ارشد اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که چرا قانون ورود و خروج اتباع به کشور که در سال 1310 تصویب شده است، بازنگری نمی‌شود، بیان کرد: «این قانون هم باید مثل بسیاری از قوانین نیاز به بازنگری دارد. در حوزه امنیت، همه کشورها یکی از مهم‌ترین اولویت‌هایشان مساله امنیت است. موقعیت کشورها در جهان متفاوت و در نتیجه مقایسه آن‌ها اشتباه است. وزارت امور خارجه در این حوزه از چندین سال گذشته پیشگام بوده است. ما مدت‌ها ویزاهای گردشگری صادر می‌کردیم. این سیاست برای وزارت امور خارجه بود. حتی بسیاری از ارگان‌ها به عملکرد ما انتقاد می‌کردند ولی دو جریان غیرمنتظره باعث شد که شوکی به ورود گردشگران داده شود. »

ناظمی افزود: «ایران دو موقعیت استراتژیکی در جهان دارد که باعث می‌شود همیشه نسبت به کشور ما طمع و هجمه‌ای وجود داشته باشد. به همین دلیل است که همچنان ما آسیب می‌بینیم. ما به خاطر برخی از کشورهای همسایه بسیار آسیب دیده‌ایم، چون آن‌ها با استفاده از این قانون وارد ایران می‌شوند و بیشتر از اینکه برای ما سودی داشته باشند، هزینه به بار می‌آورند. ما باید ببینیم مقایسه ما با دیگر کشورها چقدر درست است، آیا کشور امارات همسایه‌های ما را دارد؟! یا کشور ترکیه از نظر همسایه شبیه به ماست. آن‌ها فقط یک نقطه بحرانی دارند که به خاطر آن هنوز در حال هزینه دادن هستند.»

کارشناس ارشد اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه در خصوص تغییرات روند صدور روادید توضیح داد: «ما در چند سال گذشته سامانه‌ الکترونیک صدور ویزا «این ویزا» راه انداختیم که آن سامانه بسیار خوب بود. ما جزو چند کشور محدود دنیا هستیم که چنین خدماتی ارائه می‌دهیم. پیش از این کامل نبود که در حال تکمیل شدن هست. این سامانه به سهولت قابل دسترسی است و هر کسی هم میزبان و هم خود ذینفع می‌تواند آن را پر کند. برای اولین بار این سامانه بعد از سه تا چهار روز پاسخ اولیه را در خصوص تکمیل مدارک می‌دهد و بعد این درخواست در کمیسیون بررسی می‌شود و جواب بعدی هم اتوماتیک‌وار برای درخواست‌دهنده ارسال می‌شود.»

او ادامه داد: «در حال حاضر مشکل همه کشورها به خاطر شیوع ویروس کرونا پروتکل‌های جدید است که از کشور مربوطه به سفارتخانه‌ها ارسال می‌شود. چون تغییرات بسیار زیاد است. مثلا ما داریم وارد پیک شش کرونا می‌شویم، درحالی‌که پیش از این ما به یک روند ثابتی رسیده بودیم. این مسائل هم در اختیار وزارت امور خارجه نیست، این مسائل را در همه کشورها ستاد کرونا مشخص می‌کند. ما هم باید از دستورالعمل‌ها پیروی کنیم. حتی ما مدتی مجبور شدیم، جلوی ورود اتباع خودمان را هم از کشورهای اروپایی بگیریم.»

انتهای پیام/

کد خبر 14001112479666

برچسب‌ها