صدور مجوز ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی در فاروج

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فاروج از صدور مجوز یک واحد اقامتگاه بوم‌گردی از نوع تبدیلی در روستای کواکی در این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، مجید سعیدیان امروز ۲۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ با بیان اینکه در حال حاضر ۴ اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان فاروج مشغول به فعالیت هستند، افزود: «با احداث این واحد اقامتی پذیرایی برای چهار نفر به طور مستقیم ایجاد اشتغال می‌شود.»

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فاروج افزود: «سرمایه‌گذاری انجام شده برای ایجاد این اقامتگاه بوم‌گردی ۸۰۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.»

سعیدیان گفت: «این اقامتگاه بوم‌گردی با زیربنای ۱۲۰ مترمربع در زمینی به مساحت ۶۷۰ مترمربع ایجاد می‌شود.»

شهرستان فاروج در شرق استان خراسان شمالی قرار گرفته و از شمال به شهر باج‌گیران، از جنوب به شهرستان اسفراین، از غرب به شهرستان شیروان و از شرق به قوچان در استان خراسان رضوی منتهی می‌شود. این شهرستان در درۀ رود اترک بین رشته‌کوه‌های کپه داغ در شمال و آلاداغدر جنوب شکل‌گرفته است. آب‌وهوای این منطقه در تابستان‌ها معتدل و در زمستان‌ها بسیار سرد است.

به‌طورکلی شرایط زیست‌محیطی و اقلیمی شهرستان فاروج برای ایجاد مراکز سکونتی بسیار مناسب است و ازآنجاکه شواهدی مبنی بر بروز تغییرات اساسی مورفولوژیکی و هیدرولوژیکی در درۀ رود اترک وجود ندارد، احتمالاً این وضعیت در دوره باستان نیز وجود داشته است. پراکندگی فراوان تپه‌ها، محوطه‌های و ابنیۀ باستانی در بخش‌های مختلف این شهرستان از دورۀ پیش‌ازتاریخ تا دورۀ اسلامی گواه این مدعا است. تپه یام به‌عنوان از کهن‌ترین و گسترده‌ترین استقرارگاه‌های باستانی خراسان شمالی نشان‌دهندۀ شکوفایی منطقه در دوران پیش‌ازتاریخ است. وجود مراکز سکونتی و قلعه‌های نظامی - تجاری دورۀ اشکانی و ساسانی در این شهرستان، از قبیل محوطۀ وسیع ویرانشهر حاکی از حضور فعال اقوام اشکانی و ساسانی در پهنۀ این شهرستان است.

انتهای پیام/

کد خبر 1400112586146

برچسب‌ها