حرکت پیک‌های نوروزی اقوام مختلف ایرانی از تهران آغاز شد

در آستانه فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۱ و سال نو، آیین جهانی نوروز ۱۴۰۱ با حضور مسئولان مختلف در منطقه گردشگری اراضی عباس آباد تهران برگزار شد و پیک های نوروزی حرکت خود را از پایتخت به صورت رسمی آغاز کردند.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، در این مراسم که عصر امروز دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ برگزار شد، گروه‌های هنری اقوام مختلف کشور به ارائه برنامه‌های جذاب فرهنگی و هنری پرداختند و پیک‌های نوروزی در قالب کارناوال خودرویی حرکت خود را از تهران به سمت استان‌های همدان، کرمانشاه و کردستان آغاز کردند.

در این برنامه علاوه بر اجرای برنامه‌ توسط پیک‌های نوروزی که از نقاط مختلف کشور انتخاب شده بودند، گروهی متشکل از ۳۰۰ نوازنده دف استان کردستان نیز به اجرای برنامه پرداختند و با حمد و ثنای خداوند متعال و مدح پیامبر اکرم (ص) برای همه مردم در سراسر دنیا سالی خوب و نیکو آرزو کردند.

حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران در این مراسم در سخنانی گفت: «جهان نوروز جهانی متفاوت است كه پس از ثبت جهانی آن پيامی جز عشق، محبت و دوستی ندارد و جهان امروز بيش از هر زمان ديگر به اين پيام احتياج دارد.»

او اظهار کرد: «با تلاش استان‌های همدان، تهران، كرمانشاه و کردستان جشن نوروز امسال به طور مجزا در اين استان‌ها برگزار می‌شود كه در غالب كاروان نوروزی حركت می‌كنند و موسيقی می‌نوازند.»

نوروز، برجسته‌ترین جشن اقوام ایرانی است

سرور بختی رئيس كميسيون ملی يونسكو نیز در این مراسم در سخنانی گفت: «نوروز يكی از مهم‌ترين و برجسته‌ترين جشن‌هايی است كه در ميان اقوام منطقه رايج است و فلسفه اين جشن زندگی شاد، بخشش و تازگی است.»

او افزود: «نوروز جشن آشتی، دوستی و مصالحه است. نوروز روز شادمانی زمين و آسمان است و مردم منطقه با شور و شعف در برگزاری آن تلاش كردند.»

پیک‌های نوروزی، نوید‌بخش نوروز

پیک‌های نوروزی اقوام ایرانی به همت کمیسیون ملی یونسکو - ایران و با مشارکت کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی، معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، شهرداری های تهران، همدان، کرمانشاه و سنندج، متشکل از ۵۸ نفر از اجراکنندگان آیین‌های نوروزی هستند که به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

این پیک‌ها از منطقه خراسان، سیستان و بلوچستان، کردستان، بوشهر و نیز متشکل از آیین‌های تک‌خوانی، نوروز‌خوانی، عاشق‌خوانی آذربایجانی و آیین نوروزی اعراب ایران هستند که حرکت خود را از باغ هنر تهران آغاز کردند و با برگزاری مراسم‌ نوروزی در استان‌های کرمانشاه و همدان روز ۲۶ اسفند وارد سنندج شده و نوید‌بخش آمدن نوروز خواهند بود.

با توجه به در پیش بودن نخستین نوروز سده که از لحاظ تاریخی از اهمیت مضاعفی برخوردار است، کاروان پیک‌های نوروزی با ۱۰ دستگاه خودروی مزین به طرح‌های نوروزی، خودروی حامل عروسک‌های صلح موزه‌های ایران و خودروی خیمه‌شب‌بازی نوروزی از تهران تا سنندج حرکت می‌کنند و با اجراهای خود معرف آیین، فرهنگ و پیشینه نوروز خواهند بود.

بازآفرینی و احیای بخش‌های در حال فراموشی نوروز و معرفی اهمیت فرهنگ هر استان به ویژه استان‌های غربی کشور در حفظ این فرهنگ از جمله مهم‌ترین اهداف اجرای آیین کهن نوروز در مسیر گردشگری تاریخ و تمدن ایران است.

انتهای پیام/

کد خبر 1400122362276

برچسب‌ها