ارومیه، شهر آب‌ها

آذربایجان غربی

ارومیه یکی از شهرهای مهم و به نوعی، یکی از قطب‌های مهم گردشگری در شمال غرب ایران است، قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر که آب و هوای بسیار مطبوع و طبیعت شگرفی را در این منطقه رقم زده را در کنار قدمت و آثار باستانی برجای مانده از دوره‌های مختلف تاریخی از جمله دلایل محبوبیت ارومیه به عنوان یکی از پرتقاضاترین مقاصد گردشگری در ایران هستند.

ارومیه به دلیل قدمت تاریخی و میزبانی از تمدن‌های مختلف، یکی از نقاط اصلی رشد و توسعه در ایران بوده و بسیاری از نوآوری‌ها در این شهر رخ داده‌است، نزدیکی به دریاچه ارومیه و وجود چشمه‌ها و رودهای فراوان در این شهر، باعث شده تا «شهر آب‌ها» به عنوان نام این منطقه در تاریخ ثبت شود.

قدمت ارومیه به عنوان یکی از مراکز شکل‌گیری تمدن و یک‌جا نشینی انسان‌ها به حدود چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد، البته که این قدمت براساس آثار باستانی و شواهدی است که تا کنون به دست آمده و بعید نیست که ارومیه قدمتی بیش از این هم داشته باشد.

روایت‌های متعددی درباره اتفاقات مهمی که در شهر ارومیه رخ داده وجود دارد که یکی از مشهورترین آن‌ها این است که ارومیه محل ظهور دین زرتشت است. براساس این روایات، زرتشت در یکی از مناطق آذربایجان غربی امروزی که در نزدیکی ارومیه است به عنوان پیامبری انتخاب شد و اولین پیروان دین زرتشت از اهالی منطقه ارومیه و ساکنین حاشیه دریاچه چی‌چست بوده‌اند.

به همین دلیل ارومیه را می‌توان شهر اولین‌های ایران دانست. به عنوان مثال اولین بیمارستان مدرن ایران در شهر ارومیه ساخته شد، همچنین ارومیه اولین شهری بود که مرکز آموزش پزشکی در آن افتتاح شد، اولین مرکز تلویزیونی محلی و اولین نشریه‌ی محلی هم در ارومیه منتشر شده بودند، علاوه بر این‌ها، ارومیه صاحب اولین مدرسه‌ به شیوه آموزشی نوین در ایران بوده‌ است.

 

انتهای پیام/

کد خبر 1401010562821

برچسب‌ها