افتتاح نمایشگاه آثار تاریخی استردادی از کشور فرانسه در موزه ملی ایران

نمایشگاه اشیای استردادی از کشور فرانسه ظهر امروز چهارشنبه 17 فروردین‌ماه 1401 با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه و مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور در موزه ملی ایران افتتاح شد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، سعید اوحدی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه اشیای استردادی از کشور فرانسه گفت: «امروز شاهد اتفاق مهمی هستیم، استرداد 29 قلم شیء تاریخی از دوره‌های مختلف که قدمت برخی از آن‌ها به پنج هزار سال قبل باز می‌گردد و منحصر به‌فرد است. این اشیا با همت وزارت امورخارجه، دستگاه دیپلماسی کشور،  وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاونت میراث‌فرهنگی و اداره‌کل موزه‌ها، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در پاریس به کشور بازگردانده شد.»

او افزود: «طی سنوات گذشته حرکات خوبی برای استرداد اشیای تاریخی آغاز شده است. ۱۹ پرونده مهم داشتیم که شامل 40 هزار شیء تاریخی بود و با پیگیری‌هایی که وزارت میراث‌فرهنگی و وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی داشتند، این آثار که بخشی از فرهنگ و تمدن کشورمان است به ایران بازگشت.»

اوحدی تصریح کرد: «طی ماه‌های گذشته شاهد شتاب جدی در بازگشت آثار تاریخی هستیم. این آثار فقط یک شی‌ء تاریخی نیستند و بخشی از فرهنگ و تمدن ماست، بازگشت این آثار اقدام جدی برای تقویت هویت ملی‌ ما است.»

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «یکی ار چالش‌های جدی که کشورهای جهان با آن روبرو هستند موضوع گسست بین نسلی و بحران هویتی است، آثار تاریخی نقش بسیار زیادی در تقویت هویت ملی دارند.»

این نمایشگاه تا پایان فروردین ماه در موزه ملی ایران میزبان علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/

کد خبر 14010117640581

برچسب‌ها