استفاده از استارت‌آپ‌ها در معرفی ظرفیت صنایع‌دستی/ بهره‌گیری از جذابیت‌های صنایع‌دستی در مناسبت‌های فرهنگی

در دیدار معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر استفاده از ظرفیت‌ استارت‌آپ‌ها در معرفی صنایع‌دستی همچنین بهره‌گیری از جذابیت‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در هفته‌ها و مناسبت‌های فرهنگی تاکید شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشکری و صنایع‌دستی، پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور روز چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ با محمدمهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دیدار و درباره همکاری دو جانبه گفت‌وگو کرد. 

محمودیان با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل صنایع‌دستی و گردشگری کشور ابراز امیدواری کرد که این دیدار سرآغازی برای همکاری‌های دو جانبه بیشتر شود. 

او به کسب رتبه‌های نخست صنایع‌دستی در سطح جهانی اشاره کرد و افزود: «در بخش‌های مختلف از جمله تنوع رشته‌ها، ثبت شهرها و روستاهای ملی و جهانی، راه‌اندازی مراکز آکادمیک صنایع‌دستی جزو کشورهای اولویت‌دار هستیم. همچنین صنایع‌دستی ایران در شورای جهانی صنایع‌دستی به‌عنوان الگوی برجسته برای بهره‌برداری سایر کشورها مطرح است.» 

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ادامه داد: «هنرمندان ایرانی در رویدادهای جهانی پرافتخار ظاهر شده‌اند و در برگزاری ورکشاپ‌ها، مسابقات هنری و جشنوازه‌های بین‌المللی در راستای ترویج و معرفی هنر ایرانی‌اسلامی عملکرد قابل قبولی داشته‌اند.» 

محمودیان با اشاره به نام‌گذاری سال با عنوان «تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» به جایگاه ویژه و اثرگذار صنایع‌دستی در این سه حوزه اشاره و تصریح کرد: «با توجه به در اختیار داشتن تصدی معاونت غرب آسیای شورای جهانی صنایع‌دستی همچنین بنا بر اظهار اعضای شورای جهانی صنایع‌دستی با برنامه‌ریزی قطعا کشور جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیک تا سطح ریاست شورا پیش خواهد رفت.» 

او به ظرفیت‌های روستاهای جهانی کشور و اتفاقات بعد جهانی شدن در این مناطق همچنین طرح تهیه لباس احرام از طریق دستبافته‌های روستای خراشاد در استان خراسان جنوبی اشاره کرد. 

معاون صنایع‌دستی حضور زنان و جوانان تحصیل‌کرده را به عنوان ویژگی‌های صنایع‌دستی با محوریت ایجاد اشتغال مطرح کرد و افزود: «در بخش استارت‌آپ‌ها قابلیت‌هایی داریم که می‌توانیم با جوانان علاقه‌مند برنامه‌ریزی و همکاری مشترک داشته باشیم.» 

او در پایان از رویداد جام جهانی به‌عنوان فرصتی مناسب برای معرفی صنایع‌دستی ایران به جهانیان نام برد. 

در ادامه ایمانی‌پور به فضایی برای معرفی صنایع‌دستی و افتتاح پلت‌فرم صبا اشاره کرد و افزود: «به تسهیلات لازم برای صادرات فرهنگی داریم که این مورد را می‌توان از طریق مجلس شورای اسلامی پیش برد.» 

معرفی فضای خانه ایرانی در رویدادهای جهانی مثل اکسپو از دیگر مواردی بود که رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به آن اشاره کرد. 

ایمانی‌پور با اشاره به اهمیت معرفی صنایع‌دستی تصریح کرد: «صنایع‌دستی ایران دارای ظرفیت‌های بالایی است که معرفی و شناساندن این حوزه به جهانیان منجر به نتایج مقبولی می‌شود، به‌عنوان مثال برخی کشورهای آفریقایی در حوزه معرفی صنایع‌دستی خود عملکرد موفقی داشته‌اند.» 

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: «باید متناسب با کشور مورد نظر روی آماده‌سازی پکیج‌های متناسب برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.» 

او با اشاره به استفاده از ظرفیت بالای استارت‌آپ‌ها، تاکید کرد: «در معرفی ظرفیت‌های صنایع‌دستی کشور در بخش‌های مختلف باید نگاه ویژه، با هدف مشخصی طراحی شود.»

انتهای پیام/

کد خبر 1401012795772

برچسب‌ها