کتاب «دانش قنات از دیدگاه فنی و مهندسی» منتشر شد

کتاب «دانش قنات از دیدگاه فنی و مهندسی» مطالعه موردی قنوات استان اصفهان تألیف علی‌اصغر مونسان توسط مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، نگارنده در این کتاب که معطوف به استان اصفهان است تلاش کرده در قالب پنج فصل به موضوعات مرتبط با دانش فنی قنات بپردازد.

در همین راستا در فصل اول کتاب به موضوعات کلی مانند واژه‌شناسی قنات، مروری بر نظریه‌های مختلف در رابطه با علل ابداع قنات، پیشینه قنات در ایران پیش از ورود آریاها به ایران، دوران پس از اسکندر مقدونی و یونانیان و ... پرداخته شده است.

در فصل دوم بیش از همه مواردی همچون قنات و نحوه عملکرد آن، تعریف قنات، حفاری قنات بررسی شده و در فصل سوم مقدمات حفر قنات و ملزومات دانشی آن مانند مطالعات مقدماتی و طراحی، مطالعات مقدماتی و امکان‌سنجی، تشخیص مناسب بودن منطقه برای حفر قنات، شناسایی منابع آب موجود در منطقه،گمانه‌زنی، تراز‌کشی، طراحی و تعیین محل میله برای کوره و طول پشته مدنظر بوده است.

دو فصل پایانی کتاب دارای مباحثی فنی و دانشی مورد قنات بوده است که برای نمونه درفصل چهارم که بیشتر مباحث درباره اجرا و نگهداری قنات است به مطالبی همچون فنون حفاری در میله، قنون حفاری در کوره، زیرسو و... پرداخته شده و فصل پنجم کتاب نیز به معرفی اختصاری قنات‌های با ویژگی‌های خاص در استان اصفهان می‌پردازد.

انتهای پیام/

کد خبر 14010128330732

برچسب‌ها