تجربه زيسته متنوع افراد از جنگ نبايد فراموش شود

یک مردم‌شناس با تأیید این نکته که تجربه زيست متنوع افراد از جنگ نبايد فراموش شود، بر حفظ و روايت آن به عنوان بخشی كه حافظه جمعی ايرانيان را شكل داده تاكيد كرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مینو سلیمی مردم‌شناس، پژوهشگر و نویسنده این مطلب را در نشست تخصصی هفته میراث‌فرهنگی که همزمان با سوم خرداد روز آزاد‌سازی خرمشهر برگزار شد، مطرح کرد.

او با ارائه مختصری از فعالیت‌ها و پژوهش‌های صورت گرفته در پژوهشکده مردم‌شناسی در حوزه دفاع مقدس، تأثیرات جنگ تحمیلی را طولانی مدت خواند و بر تداوم انجام این دست پژوهش‌ها در تمام عرصه‌ها تأکید کرد.

اين پژوهشگر در ادامه به معرفی آثار پژوهشی‌اش از سال 1389 تا به امروز نظیر مطالعه وضعیت اجتماعی فرهنگی گروه‌های انسانی سال‌ها پس از جنگ با تمركز بر كرمانشاه، انسان‌شناسی تصویری سال‌ها بعد از جنگ، روایت‌های زنان از دوران دفاع مقدس، مجموعه‌ مقالات دفاع مقدس و ...پرداخت.

نویسنده کتاب روایت‌های زنان از دوران دفاع مقدس، با تاكيد بر تاثيرات متفاوت جنگ بر گروه‌های اجتماعی به برخی از پيامدهای مثبت جنگ در دوران دفاع مقدس که باعث انسجام اجتماعی و دفاع ملی از كشور شد اشاره کرد.

او در ادامه فروپاشی ناگهانی زندگی، تاثیرات روانی، تاثیرات جسمی، اختلال در نظم اجتماعی، بحران جمعیت‌شناختی، مهاجرت، افزایش خشونت خانگی، میل به خودکشی، تغییرات فرهنگی و اجتماعی و ... را از پيامدهای اجتماعی، فرهنگی و روانی جنگ برشمرد و با بیان‌اینکه تجربه زيسته متنوع افراد از جنگ نبايد فراموش شود بر حفظ و روايت آن به عنوان بخشی كه حافظه جمعی ايرانيان را شكل داده تاكيد كرد.

انتهای پیام/

کد خبر 14010304330952