آیا ان‌اف‌تی‌ها می‌توانند به استرداد میراث به‌غارت‌رفته آفریقا کمک کنند؟

یک پروژه متاورسی به نام «لوتی» سعی دارد با استفاده از فناوری توکن‌های غیرمثلی (NFT) به استرداد آثار غارت‌شده از کشورهای افریقایی کمک کند.

به‌گزارش میراث‌آریا، بازگرداندن اموال فرهنگی غارت‌شده در دوران استعمار آفریقا هنوز هم یک موضوع بحث‌برانگیز است. هرچند کشورهایی مانند فرانسه و هلند ابتکارات خود را در این زمینه به کار گرفته‌اند، بسیاری از کشورهایی که قبلاً سوژه این غارت‌ها قرار گرفته بودند، هنوز در تقلا برای بازیابی میراث فرهنگی خود هستند. این وضعیتی است که پروژه «لوتی» (Looty) توکن‌های غیرمثلی (NFT) نویدِ اصلاحش را می‌دهد.

در 28 نوامبر 2017، امانوئل مکرون متعهد شد که راه را برای بازگرداندن موقت یا دائمی میراث فرهنگی آفریقا در فرانسه ظرف پنج سال هموار کند. رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی خود در دانشگاه اوگادوگو، پایتخت بورکینافاسو، گفت: «نمی‌توانم بپذیرم که بخش بزرگی از میراث فرهنگی چندین کشور آفریقایی در فرانسه است. توضیحات تاریخی فراوانی برای این موضوع در دسترس قرار دارد، اما هیچ توجیه معتبر، پایدار و بدون قید و شرطی برای بازگرداندنشان وجود ندارد. میراث آفریقا نمی‌تواند تنها در مجموعه‌های خصوصی و موزه‌های اروپایی باشد.»

چهار سال بعد، 26 اثر هنری از گنجینه سلطنتی آبومی (Abomey) به جمهوری بنین بازگردانده شد و سرانجام این آثار پس از 130 سال دوری به سرزمین اصلی خود بازگشتند. آنها در نوامبر 1892 غارت شده بودند، زمانی که یک نیروی اعزامی به رهبری سرهنگ دادز وارد آبومی، پایتخت پادشاهی Danhomè واقع در جنوب این کشور آفریقایی فعلی شد. این آثار سپس در دهه 1890 قبل از پیوستن به مجموعه موزه دو کوای برانلی - ژاک شیراک در سال 2003، به موزه مردم‌شناسی دو تروکادرو در فرانسه اهدا شد.

قدم گذاشتن به «دنیای مجازی غارت» (Lootyverse)

با این حال، بازگرداندن میراث‌فرهنگی آفریقا هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد. یک گزارش 240 صفحه‌ای از دانشگاهیان Benédicte Savoy و Felwine Sarr تخمین می‌زند که 90هزار اثر غارت‌شده از جنوب صحرای آفریقا در دوران استعمار در حال حاضر در مجموعه‌های عمومی فرانسه نگهداری می‌شود. بسیاری دیگر از این آثار هم در موزه‌های بریتانیا، هلند و آمریکا به نمایش گذاشته شده‌اند.

در مواجهه با مقیاس این پدیده، یک گروه تصمیم گرفته است تا نقش خود را در کمک به بازیابی این آثار هنری از طریق NFT ایفا کند. در وب سایت این پروژه آمده است: «غارتگران ما (به صورت فیزیکی) به موزه‌ها می‌روند و آثار هنری را (به صورت دیجیتالی) پس می‌گیرند. به عبارت دیگر، اعضای ناشناس مجموعه، آثار غارت‌شده در آفریقا را اسکن می‌کنند و کپی دیجیتالی از آنها را در قالب NFT ایجاد می‌کنند. شش مورد از آنها برای خرید در پلتفرم ان‌اف‌تی‌های رَریبل (Rarible) با قیمت اولیه 0.9 اتریوم (یا هزار و 770 دلار آمریکا) در قابل خرید و فروش هستند.

ان‌اف‌تی‌ها نوعی توکن‌ غیرقابل‌معاوضه یا غیرمثلی هستند. این توکن‌ها به‌عنوان یک گواهی مالکیت دیجیتالی غیرتکراری برای هر نوع دارایی دیجیتالی صادر می‌شوند. در واقع،NFT یک قرارداد هوشمند است که با استفاده از پلتفرم‌های منبع باز تنظیم و برای ایمن‌سازی آن به‌صورت دیجیتالی استفاده می‌شود. پس از نوشتن، می‌توان آن را ذخیره یا به‌طور دائمی در قالب یک رمز در یک شبکه بلاک‌چین مثل اتریوم منتشر کرد.

برخی از اشکال محبوب NFTها شامل gif ،Jpegs و فیلم و همین‌طور توییت‌ها هستند. اما در واقع هر دارایی دیجیتالی با توجه به خواست سازنده و طراح آن امکان تبدیل‌شدن به NFT را دارد. این در صورتی است که سازنده‌ی آن بخواهد یک دارایی منحصربه‌فرد داشته باشد. مثل مقالات ISI یا بلیت‌های کنسرت‌ها که متعلق به یک نفر و منحصربه‌فرد هستند.

ترجمه: اسدالله حقانی

انتهای پیام/

کد خبر 14010307900276

برچسب‌ها