مدیریت میدانی موثرترین راه حل برون‌رفت از مشکلات میراث‌فرهنگی

این روزها در بحرانی که به واسطه بارندگی‌های رگباری مانسون در یزد خساراتی به عرصه و حریم بافت تاریخی یزد وارد آمد، نوعی مدیریت ناب و بدور از کلیشه‌ها و بر پایه عملگرایی که در نوع خود مثال زدنی است مشاهده شد؛ مدیریتی که جهادگونه بود و جز این نمی‌توان نامی برای آن انتخاب کرد.

در همان ساعات نخست شاهد اعزام دکتر طاهره قیومی دستیار ویژه وزیر از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بودیم و همچنین اعزام دکتر رضا سامه مدیرکل امور پایگاه‌ها و هادی احمدی مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی از سوی معاون میراث‌فرهنگی و حضور بموقع دکتر علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در شهر یزد که مورد توجه مقامات استانی قرار گرفت و موجب قدردانی نماینده ولی فقیه در استان یزد استاندار و نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رئیسه مجلس و رئیس فراکسیون گردشگری، میراث‌فرهنگی و زیارت مجلس از حضور ایشان و سایر مدیران ارشد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شد. 

حضور مسئولان ارشد وزارتخانه و تجزیه و تحلیل و شناسایی اولویت‌ها و دیدن و شنیدن مشکلات سیل‌زدگان اخیر به تصمیم گیری‌های مناسبی منجر شد که انشالله موجب خیر برای ساکنان بافت ارزشمند تاریخی یزد باشد. 

این روش که مقامات ارشد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پیش گرفته‌اند، یکی از اطمینان بخش‌ترین مسیرها برای کسب اطلاعات و حرکت به سوی تعالی است. به نظر می‌رسد مدیران میانی نیز بایستی این رفتار مدیران ارشد وزارت را از طریق دیدار با مردم و قرار گرفتن در قلب حوادث طوری‌که هم با مردم ابراز همدردی و همراهی کنند و هم راه حل‌های قاطع و کارآمدی را تدوین و احصا و اجرا کنند، در دستور کار قرار دهند. در چارچوب این سبک مدیریتی گره‌ها زودتر و آسان‌تر گشوده می‌شود و اعتماد مردم بیشتر می‌شود و جامعه محلی به مشارکت برای حل مشکلات ترغیب می‌شود. چه بسا که در یزد اتفاق افتاد و گروهی از متخصصان مرمت و دانشجویان به‌صورت داوطلبانه به یاری میراث‌فرهنگی و مردم ساکن بافت تاریخی شتافتند و در مدت زمان کوتاهی پایش محلات انجام پذیرفت. 

هم‌بستگی مومنانه دولت و ملت در راه مناسب‌سازی رویه‌ها و فرایندها از پایه‌های مهم تحول‌خواهی است، چه با بازدیدهای میدانی مدیران ارشد شاهد پویایی بیشتر در بحث مدیریت بحران سیل اخیر بودیم، لذا باید مدیریت میدانی را تبدیل به یک مدیریت نهادینه کرد و لازمه رسیدن به مدیریت میدانی عزم، خستگی‌ناپذیری، حوصله و صبر است. 

روندی که وزیر از ابتدای حضور خود در پیش گرفته و تاکید زیادی بر عملگرایی و نه شعارزدگی داشته است. این نوع برخورد با مسائل و مواجهه با مشکلات، اگر نگوییم بدون نمونه، حداقل کم‌نظیر است. حل مشکلات حوزه میراث‌فرهنگی روندی جهادگونه می‌خواهد. این نوع عملکرد است که خواهد توانست سرعت فزاینده‌ای به چرخ توسعه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی داده و برخی عقب ماندگی‌هارا جبران کند. البته در این میان نمی‌شود فقط چند نفر جهادی باشند و بقیه محصور در چارچوب اتاق خود! این روند عزمی همگانی می‌خواهد تا با همکاری و همیاری، جهاد برای میراث‌فرهنگی، شکل کامل و درست به خود بگیرد. به هر روی اینگونه برخوردها و تلاش‌ها که تزریق‌کننده امید واقعی بین آحاد مردم و بالاخص جامعه فعالان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هستند، نیازی است که امیدواریم به مثابه فرهنگی درآید و در سال‌های بعد نیز مانا باشد و اگر بتوان نوع تلاش جهادی را به فرهنگی همگانی تبدیل کرد، مطمئناً آینده‌ای تضمین شده برای پیشرفت در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواهد ساخت.

انتهای پیام/

کد خبر 1401051295783

برچسب‌ها